info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam 980×240 v38, 39

Chefen Daniel vill förändra bygg: "Den skiten är inte välkommen"

Han ledsnade på attityden i bygg. Nu basar målaren över snickare, vvs-montörer och plattsättare. "Vill ha individer med bra värderingar, yrkeskunnande och ambitioner att utvecklas."

Daniel Lindgren vill förändra branschen. Foto: Dryft/Angel Nieto, Mostphotos

Ett bättre kundbemötande, nöjda anställda och ett större digitalt fokus. Det är nykomlingen Dryfts recept för att ro hem en del av den lukrativa rotjobbskakan. Företaget erbjuder allt från måleri till ombyggnationer och har en minst sagt ambitiös plan på kort sikt:

– Idag är vi 35 anställda varav hälften är hantverkare. I slutet av 2021 ska vi vara 280 hantverkare i Stockholm, säger Daniel Lindgren, grundare och hr-ansvarig på företaget.

Daniel Lindgren vill skapa ”morgondagens hantverksföretag”, bli en ny modell för hur man beter sig på marknaden.

– För att förändra måste vi bli stora, ingen lyssnar om vi är 50 stycken. Blir vi 3 000 anställda kommer folk att börja lyssna på oss, säger Daniel Lindgren utan att skämmas.

Privatmarknaden inom bygg omsätter 100 miljarder kronor varje år, så det finns gott om arbetstillfällen, menar den före detta målaren Daniel Lindgren.

– Vi tackar nej till jobb där vi går som ue, vi vill äga hela upplevelsen för kund och medarbetare. Om samordningen ligger hos någon annan kan vi inte styra. Därför gör vi bara projekt i egen regi. Vi började med måleri, sedan april har vi snickare och i september-oktober kommer vvs, el, plattsättning och golv.

Dryft grundades 2018, under annat namn, delvis ur ett missnöje. Daniel Lindgren är ”knegare och född in i yrket”, som han säger, började på morbrors enmansfirma och arbetade sedan många år på ett av Stockholms större och mer välrenommerade måleriföretag med främst nyproduktion. Med åren blev han alltmer störd över vad han såg som branschens strukturella problem. Machokultur, rasism och ojämlikhet med hierarkier, stort avstånd till ägarna och djupa klyftor mellan arbetare och tjänstemän.

– Vi vill inte ha rasism, sexism och machokultur, det ska bort. Den skiten är inte välkommen hos oss. Vi vill ha individer med bra värderingar, yrkeskunnande och ambitioner att utvecklas. Man ska inte vara rädd för att testa nya saker.

Att erbjuda medarbetarna en känsla av gemenskap verkar vara centralt. Under intervjun upprepar Daniel Lindgren ofta ord som transparens, delaktighet och utvecklingsmöjligheter.

Men vad är ert erbjudande till de anställda?

– Att vi ser dig. Här är du en del av bygget, får tycka till och bli involverad. Vi har frukostmöten, daglig kommunikation via Slack och tittar på lösningar att hålla öppna ledningsgruppsmöten på videolänk. Interna ledarskapsprogram uppmuntrar medarbetarna att ta större ansvar, och vi växer snabbt så vi behöver fylla på med ny kompetens hela tiden. Alla har tio utbildningsdagar per år så att man kan fördjupa sig i yrket.

Har ni kollektivavtal?

– Ja, vi är medlemmar i Måleriföretagen och har ansökan inne för Byggföretagen, men parallellt för vi en dialog med Byggnads och kommer att teckna hängavtal om medlemskapet dröjer. Facket är viktigt, alla borde lära sig sin historia och var avtalen kommer ifrån. Min morfar slogs för kollektivavtal, idag tar man det för givet. Samtidigt borde det vara mer utbyte mellan fack och arbetsgivare snarare än ett ständigt skyttegravskrig.

Kundbemötande är ett annat område där Dryft vill göra skillnad. Företagets andra grundare Johannes Ivarsson och Farzad Khoshnoud har en annan bakgrund, Johannes kommer senast från finansvärlden, Farzad är ekonom och civilingenjör. De olika kompetenserna ger perspektiv och en möjlighet att se på byggbranschen utifrån.

– Vi ska ta hand om kunderna och bygga en upplevelse, säger Daniel Lindgren. Det finns superbra personer i branschen men man är generellt inte bra på kundfokus utan är mer praktiker, är bra på att jobba hårt.

Ett långsiktigt mål är att i takt med att företaget växer förändra synen på hantverkare, säger Daniel Lindgren.

– Undersökningar från Konsumentverket visar att hantverksbranschen är den bransch som får flest klagomål. Vi är inte väl sedda bland allmänheten. Och hos arbetsgivaren är den enda feedback man får om något går dåligt. Vi brukar fråga vad man ser som en bra arbetsgivare och de två vanligaste saker folk säger är att lönen kommer i tid och att man inte sägs upp i dåliga tider.

– Det är vad vi knegare definierar som en bra arbetsplats, att lönen kommer i tid och att man inte blir uppsagd. Är inte det helt sjukt? Vi är värda mer och borde förvänta oss att få den respekt vi förtjänar.

Annons
Infobric 250×600 v38, 39

Du läser: Chefen Daniel vill förändra bygg: "Den skiten är inte välkommen"