info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam 980×240 v38, 39

Nu läggs sista pusselbiten till bron: "Något att visa barnen"

Hisingsbrons hjärta har anlänt till Göteborg. Nu ska lyftspannet på 750 ton putsas till för montering.

Pråmen på väg med lyftspannet in under Götaälvbron. Foto: Privat

Nu har Hisingsbrons 750 ton tunga lyftspann anlänt till Göteborg. Lyftspannet är den nya brons hjärta, det som lyfts vid broöppning.

– Det kom i helgen och imorse gick det under Götaälvbron på en stor Nordsjöpråm. Det var väldigt nära pelarna men allt gick bra och nu ligger det på vänt att förberedas inför montering, berättar Alexandra Wattwil, kommunikatör vid trafikkontoret i Göteborg.

Läs också Nya lyftbron till Hisingen: 440 meter långt jätteprojekt

Vid Gullbergsstrandskajen ska lyftspannet förses med beläggning, temporära räcken och kontaktledningsstolpar, innan det monteras på bron.

– Det här var sista leveransen över vattnet och den sista stålleveransen, så det är en milstolpe, säger Alexandra Wattwil.

Den gamla Götaälvbron är från slutet av 1930-talet och har gjort sitt. I en film från trafikkontoret berättar brobyggaren Olle Andersson om arbetet med Hisingsbron:

– Det är fantastiskt kul att vara med, en erfarenhet man tar med sig och nånting man kan visa barnen, att här var pappa med och byggde, säger han.

Hisingsbron har drabbats av några förseningar, men trafikkontoret beräknar att tidsplanen håller. Lyftspannet ska monteras i slutet av augusti.

– Men vädret avgör. När vi monterade pylonerna i juli blåste det för mycket på dagen, då fick vi senarelägga, säger Alexandra Wattwil. Det är så tajta marginaler. Lyftspannet måste passa på millimeternivå, så det får inte vara busväder.

Helt klar ska Hisingsbron vara till Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och planeras tas i bruk för fotgängare, cyklister och motorfordon före sommaren nästa år. Samtidigt pågår en infekterad strid om byggkostnaderna. Skanska hotar att avbryta arbetet och kräver 345 miljoner kronor i extrakostnader för ändrings- och tilläggsarbeten. Trafikkontoret bestrider kostnaderna.

Lyftspann
  • Lyftspannet väger 750 ton och utgörs av en stålplatta som mäter 41 x 36 meter. Väl i bruk kommer det att höjas och sänkas flera gånger per dag.
  • Efter varje öppning måste lyftspannet sättas ner med exakt precision, för att spårvagnsspåren ska fungera när brodelarna möts igen.
Kristian Borg, reporter
Annons
Infobric 250×600 v38, 39

Du läser: Nu läggs sista pusselbiten till bron: "Något att visa barnen"