Nu har tåget gått genom åsen

Blåsorkester, glögg, tal av kommunstyrelsens ordförande och infrastrukturministern. Barnkör. Eric Saade och Måns Zelmerlöw. Fackeltåg och eldshow.
I dag, tisdag, firas invigningen av Hallandsåstunneln. En första tur har nu gått genom berget. Under kvällen kommer allmänheten kunna prova att åka mellan Båstad och Ängelholm.
Förgiftade arbetare
Bygget inleddes 1992.
Vägen har sedan varit långt ifrån spikrak. Så här sammanfattade Byggnadsarbetarens reporter Mikael Färnbo resan så långt i ett reportage 2010: ”Det har varit arton år av borrande, sprängande och grävande i leran. Arton år av miljöskandaler, förgiftade arbetare, förlamade kor och döda fiskar i uttorkade vattendrag. Det har varit gigantiska borrar som kört fast efter tretton meter, grundvattensänkningar på över hundra meter, kommuner i beredskapsläge, lynchstämningar bland ortsbefolkningen. En rad entreprenörer som kommit, misslyckats och försvunnit.”
När det skrevs återstod fem år och man stod inför ett tufft moment, att borra i en väldigt mjuk del av berget. Entreprenören Skanska-Vincis tekniske chef liknade det vid majonnäs. Hela reportaget kan du läsa här.
Giftskandalen
Kexchoklad och tvättsvamp är annat, förutom majonnäs, som berget liknats vid. Tätningen visade sig på 90-talet vara den stora utmaningen i berget som är fullt av sprickor och vatten. Det ledde fram till skandalen med tätningsmedlet Rhoca Gil som användes under 1997. Det innehöll akrylamid som orsakar nervskador.
I somras intervuade Byggnadsarbetaren Åke Johansson, den tunnelarbetare som fick i sig mest Rhoca Gil. Hans blod innehöll 40 gånger så mycket gift som det så kallade normalvärdet. Två år efter att Rhoca Gil hade stoppats på tunneln led han av yrsel. Han berättade i somras för Byggnadsarbetaren att hans högra arm fortfarande är försvagad och att han inte tål att arbeta med lim, kemikalier eller oljebaserade färger. Men bitter är han inte.
– Jag har trivts väldigt bra, sa han.
Han har funnits med på bygget under nästan hela projektet. Läs hela reportaget om Åke Johansson och tunnelbygget här.
Trafik från Lucia
Efter Rhoca Gil-skandalen stod bygget still fram till 2005.
2008 frystes berget för att skapa stabilitet. Byggnadsarbetaren intervjuade då tunnelbyggaren Tomas Kajander, som var inne på sitt tredje försök att ta sig igenom berget.
– Jag är säker på att vi kommer igenom innan jag går i pension, sa 48-åringen då.
Och nu händer det alltså. Den trettonde december börjar trafiken verkligen att rulla genom tunneln, förutom de provturer som redan nu körs i samband med invigningen.
Tunneln består av två parallella enkelspårstunnlar på 8,7 kilometer, mellan Båstad och Förslöv.