Maskinjobb i farozonen: "Inte så stor buffert"
Många maskinentreprenörer har fullt upp. Men det finns en oro.
"Man har inte så stor buffert. Blir det tvärstopp klarar man inte så många månader", säger föraren och företagaren Daniel Kristiansson
Mikael Molin, vd för Adelsö Entreprenad & Transport med omkring 100 anställda och många större bygg- och anläggningsuppdrag, har inte nämnvärt märkt av covid 19-utbrottet.
– Det är bara lite mer reservationer på byggena, säger han.
Någon ekonomisk avmattning har han än så länge inte heller noterat.
Har ni andra rutiner än vanligt?
– Inte mer än att vi gått ut till personal att följa föreskrifterna och vara observanta.
Daniel Kristiansson, maskinförare och ägare på Kristianssons entreprenad med tio anställda, märker av virusutbrottet genom att fler anställda än vanligt är hemma med sjuka barn. Och även om företaget för tillfället har fullt upp tror Daniel Kristiansson att det kan ändras fort.
– Vi har flera ganska långa jobb, så det är ingen skillnad än. Men när alla projektörer och beställare bromsar kommer det att bli ett glapp. Det är ingenting som planeras eller projekteras just nu.
Regeringens stödpaket kan komma till nytta, resonerar han, där stöd till arbetsgivaravgifter är en del. Men för ett mindre företag kan konsekvenserna ändå bli förödande.
– Man har inte så stor buffert. Blir det tvärstopp klarar man inte så många månader, säger Daniel Kristiansson. Om de till exempel skulle säga att vi inte ska jobba på två veckor, det skulle vara en ganska stor smäll. Då kan det bli korttidspermitteringar.
Yrket som maskinförare är till viss del redan isolerat. Kristianssons entreprenad gör bland annat en del fjärrvärmeuppdrag för Göteborgs energi.
– I varje lag är det tre personer, så de utsätts inte som på stora byggarbetsplatser där man sitter 40 personer i en byscha och andas på varandra. Man sitter mest själv i maskinen. Men vi har sagt det till dem som jobbar på bygge att de inte behöver sitta och äta med bygglagen, så att de slipper utsättas för något.
Hampe Mobärg är senior rådgivare på arbetsgivar- och branschorganisationen Maskinentreprenörerna. Organisationen har cirka 4 000 medlemsföretag med över 20 000 anställda.
Han tycker att branschen hittills klarat sig förhållandevis bra, speciellt i jämförelse med restaurang och besöksnäringen.
– Det finns en oro och en sekundär effekt av det här som är lite svår att få grepp om i dagsläget. Men generellt sett har våra medlemsföretag inte drabbats direkt, utan indirekt av störningar. Det har skett när andra grupper inte kommit till jobbet på grund av sjukdom, karantän eller på grund av att arbetskraft rest tillbaka till sina hemländer, säger han.
Är det många förare sjuka eller i karantän?
– Sjukdomstalen har ökat något, troligtvis ligger branschen på en kapacitet på cirka 90 procent. Då det gäller risken för smitta har vi en fördel genom att våra förare sitter och arbetar i sin egen maskin.
Vissa varsel om uppsägningar och korttidspermitteringar har gjorts i branschen.
Vad händer framöver?
– Det beror på hur lång tid pandemin och nedstängningen av samhället fortsätter. Varar det under en längre tid blir det arbetslöshet, företagen klarar sig inte utan inkomster. Men en positiv sak i detta är att regeringen nu beslutat satsa på vuxenutbildning. Det tror vi långsiktigt kan vara väldigt bra. Vi i vår bransch har haft ett underskott av utbildade maskinförare och har ett stort generationsskifte på gång.