LO-facken vill bygga klart tunneln i Hallandåsen
– Det är av regional betydelse i hela Västsverige och viktigt för järnvägsförbindelsen mellan Olso, Göteborg och Köpenhamn.
Det underlättar godstransporterna. Det är också bra ur miljösynpunkt, eftersom landsvägstransporterna skapar miljöproblem, säger Christer Ahlén, utredare på LO-facken i Västsverige.
Hittills har tunneln genom Hallandsåsen kostat 1,8 miljarder kronor. Att bygga färdigt tunneln skulle kosta närmare fem miljarder kronor.
Men den höga kostnaden avskräcker inte LO-facken i Västsverige.
– En annan dragning av järnvägslinjen innebär också höga kostnader.
Men självklart ska tunnelbygget fortsätta på ett acceptabelt sätt, säger Christer Ahlén.
Men det finns andra åsikter om tunnelbygget inom LO-facken. I slutet av juli gjorde Torbjörn Lidberg, ordförande i LO-facken i Boden, ett uttalande om att man ville stoppa tunnelbygget i Hallandsåsen.
Orsaken är att projektet tar allt större del av Banverkets resurser och hotar andra satsningar, som Haparandabanan.
– Det är farligt att spela ut investeringsprojekt mot varandra. Då faller alla investeringar som ett dominospel, säger Christer Ahlén.