info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Kommission granskar dödsolycka på E4:an

Vägarbetaren som förolyckades för tre veckor sedan på E4:an söder om Stockholm arbetade oskyddat. Det var den direkta anledningen till olyckan. Olyckan ska utredas av haverikommissionen.

– Vägarbetaren jobbade oskyddat, det inte fanns något skyddsfordon. Fordonet var undanställt på en förrådsgård, varför vet vi inte, säger arbetsmiljöinspektör Ingvar Berg, som ingår i haverikommissionen.

Olyckan inträffade den 5 september. Vägarbetaren höll på med skyltning inför beläggningsarbeten då han blev påkörd av en bilist.
– Arbetsmiljöverkets haverikommission ska inte bara undersöka den direkta anledningen till olyckan utan också kartlägga de olika faktorer som bidrog till att efterlevnaden av arbetsmiljöreglerna brast, säger Ingvar Berg.

Bland annat ska man ta reda på varför skyddsfordon inte användes vid skyltningen.
Kommissionen ska också undersöka hur arbetsmiljöplanen såg ut, vad trafikanordningsplanen föreskrev, och hur skyltningen enligt anvisningarna skulle gå till.
– Vi kommer också att titta på hur vägverkets utbildningsmaterial är utformat. Om utbildningen som alla vägarbetare får är tillräckligt omfattande, säger Ingvar Berg.

Kommissionen ska också granska regelverket på området, för att se om den behöver förändras på några punkter.
Björn Tegsten på arbetsmiljöverket har arbetat med reglerna. Han anser att de nya reglerna från 1 januari 2000 är tillräckligt tydliga och stränga för att förhindra olyckor och han tror inte att det behövs några ändringar.
– Det finns en rad anvisningar hur man ska skydda sig mot passerande fordonstrafik. Problemet är efterlevnaden av reglerna. Här finns det mycket att göra. I sin roll som beställare måste vägverket ta arbetsmiljöfrågorna på större allvar, säger Björn Tegsten.

Vägverket har en viktig roll. Entreprenörerna tillåts inte styra över trafiken och leda om den. De kan inte heller styra över hastigheten, säger Björn Tegsten.
Enligt Ingvar Berg på arbetsmiljöinspektionen i Stockholm ställer vägverkets dubbla roller till problem. Verket har både ett så kallat väghållaransvar och ska se till att trafiken flyter, och har samtidigt byggherreansvar och arbetsmiljöansvar.

Björn Tegsten på arbetsmiljöverket menar att vägverket börjat bli medveten om behovet av arbetsmiljökompetens. Redan nu finns det eldsjälar lokalt i vägverkets organisation som tar arbetsmiljöfrågorna på fullaste allvar, men de är för få, menar Tegsten.
– Entreprenören har också ett arbetsgivaransvar. Om vägverket inte löst trafikproblemen innan etablering, är det entreprenörens sak att värna om vägarbetarnas arbetsmiljö och se till att reglerna följs.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Kommission granskar dödsolycka på E4:an

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig