info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
BluebeamPC 21-22
Spektakulärt!

Har du varit där? – 4 konstgjorda öar som rest sig ur havet

Byggprojekt börjar oftast med grundarbete på torra land. Men vissa startar på havets botten. Läs om de konstgjorda öarna som gett plats för bostadshus, broar och flygplatser.

Palm Jumeirah och Willingdon Island, två konstgjorda öar. Foto: Mostphotos/Wikimedia Commons

Här är fyra udda öar som rests av människan med hjälp av sand, lera och betong.

Flygplatsen på ö med domkraft

Den internationella flygplatsen i Kansai ligger på en konstgjord ö i Osakabukten, en bit söder om Osaka i Japan. Det var dålig tillgång på tomtmark som födde idén om att bygga flygplatsen på en konstgjord ö. Projektet drog igång 1987 och den 510 hektar stora ön var klar 1994. Men ganska snabbt uppstod problem. Havsbottnen i Osakabukten är av det sumpigare slaget. Ön började snabbt att sjunka, trots att den var förstärkt med betongpelare som tryckts ner i botten. Under de tre första åren var sättningen totalt 11,5 meter. Problemen har fortsatt, men efter att enorma domkrafter monterats in under den konstgjorda öns bärande delar ligger den numera ganska stabilt.

Ön där ingen stannar

Pepparholm är en nästan 4 kilometer lång ö som de flesta bara passerar. Under förra året var det 7,5 miljoner som åkte förbi, troligen utan att ägna en tanke åt ön. Ändå är den en nödvändighet för alla som tar Öresundsbron över sundet. Det är på Pepparholm som bron från den svenska sidan går ner i tunneln den sista biten till Köpenhamn.
Från början var tanken att dra bron över eller intill Saltholm, en naturlig ö som ligger nära Pepparholm. Men det gick inte med hänsyn till miljön. I stället togs beslutet att bygga en helt ny, konstgjord ö. Själva massorna till Pepparholm muddrades upp från havsbottnen i Öresund.

Ett palmträd i havet

Den konstgjorda ön Palm Jumeirah är formad efter ett palmträd. Ön i Dubai var den första i ett jätteprojekt som ska omfatta totalt tre nya öar. De andra två heter Palm Jebel Ali och Palm Deira.
Palm Jumeirah blev klar 2006 och sträcker sig nästan fem kilometer ut i havet. Det är ändå inget mot Palm Deira, som enigt planerna kommer nå 12,5 kilometer ut från land.
I dag finns det byggnader på stora delar av Palm Jumelirah. Längs stammen är det mest flerbostadshus och ute på ”palmbladen” är det mycket småhus. Och vad är öarna då byggda av? Jo sand, massor av sand från havets botten.

Läs också De bor i containrar: ”Folk stannar hela tiden och kollar”

En ö av bottenlera

Utanför hamnstaden Kochi i delstaten Kerala i södra Indien ligger landets största konstgjorda ö ­– Willingdon Island. Från början fanns det en liten naturlig ö nära land, en ö som sedan blivit större och större. I dag täcker den en yta av fyra kvadratkilometer. Mycket av massorna har hämtats från den leriga sjöbottnen. Att Kochi är en hamnstad märks tydligt på Willingdon. Mycket av de byggnader som finns på ön hör ihop med sjöfarten. Där finns export och importkontor och – inte minst – tullverket.

Annons
Ejendals 640×240 V21
arrow_forward Senaste nytt