info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Hantverkare etta på klagomålstoppen

Det är oftast kul att ligga i topp. Men om det handlar om en sammanställning över flest klagomål från konsumenter vill man gärna ligga i botten. Tyvärr prenumererar hantverkare på förstaplatsen.

Foto: Most photos/privat

Varje år sammanställer Konsumentverket statistik över klagomål. Hantverkare har i flera år radat upp förstaplatser på den allt annat än smickrande klagomålstoppen i kategorin tjänster. I år får hantverkarna 8,1 procent av klagomålen – mer än dubbelt så många som tvåan på listan, flyget.

Någon statistik över vilka byggyrken som är värst i klassen finns dock inte.

Läs också Rösta fram roligaste byggmissen 2018

– Ofta rör det sig om att man ska bygga ut en villa eller på annat sätt göra en ombyggnation. Även badrum är vanligt, och då är det ju många olika yrkesgrupper inblandade, säger Kristina Westling, ordförande i Konsumentvägledarnas Yrkesförening.

De vanligaste anledningarna till att kunder är missnöjda är att arbetet dragit ut på tiden, eller att fakturan blivit högre än vad konsumenten anser att man kommit överens om.

– Sedan kan det vara så att något blivit fel. Det kan antingen vara något som en besiktningsman sett, eller att kunden tycker att det här ser ju inte bra ut, det här sa vi inte, säger Kristina Westling.

Vad tror du att det beror på att hantverkare alltid är i topp?

– Något som vi ibland får höra är att hantverkare skulle vara en oseriös yrkesgrupp. Jag tror inte att det beror på att hantverkare är oseriösa, absolut inte. Jag tror snarare att det är för att det handlar om en större summa pengar. Att bygga om ett badrum gör man inte ofta, konsumenten har sparat ihop pengar, det är en stor grej för denne.

Läs också Ser du byggfel på jobbet? Bli visselblåsare

– Sedan tror jag också att det är brister i kommunikationen från båda hållen. Hantverkaren kanske inte heller alltid är tydlig utifrån förutsättningarna.

Fakta

Så slipper du klagomål
Det finns några enkla tips som alla hantverkare kan ha nytta av för att slippa utskällningar och tvister. Här är fem punkter:

  • Kommunikation är A och O. Var tydlig med att ta reda på vad kunden vill ha och vad som är möjligt.
  • Fortsätt att ha en kommunikation genom hela processen.
  • Om du upptäcker att det inte går att göra jobbet på det sätt som är sagt – berätta det för kunden, och gör det via sms eller mejl så att du har det dokumenterat.
  • Skriv ett ordentligt avtal. Det underlättar om det senare skulle uppstå en diskussion om kostnaden eller tidsplanen.
  • Har du inte egna avtalsmallar så finns hantverkarformuläret. Det kan du hämta på Konsumentverkets hemsida. Där finns både en grundläggande mall och en mall för tilläggsarbete.
Martin Holmström
Reporter (vik)
arrow_forward Senaste nytt