info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Brandskyddsföreningen 980×240 V34

Så ska Bygg-Sandra göra hantverkare populärare: ”Svartmålade av medier”

Hantverkare brukar vara etta på klagomålstoppen, något som Bygg-Sandra och Sveriges Byggindustrier vill ändra på. Genom ett nytt projekt ska de underlätta för personer som vill köpa hantverkartjänster.

"Byggsandra" vill öka kunskapen hos konsumenter innan de kontaktar hantverkare. Foto: Johanna Javén

Du kanske har tittat på Arga Snickaren och förfasat dig över fuskpellarna? Eller kanske är du hantverkare och har mött jobbiga kunder som inte är nöjda med resultatet? Nu ska Sandra ”Bygg-Sandra” Mobaraki tillsammans med Sveriges Byggindustrier göra det enklare att handla byggtjänster. Tanken är att det ska gynna både konsumenter och branschen.

– Vi kommer att se över de olika verktyg som finns för att hjälpa människor att anlita hantverkare. Idag är det lite av en gråzon där information inte går igenom och det är därför det är så mycket reklamationer.

Läs också Hantverkare etta på klagomålstoppen

Vad menar du med gråzon?

– Privatpersoner anlitar hantverkare, men ibland förstår de inte komplexiteten i projektet, och når inte den informationen fram blir man kanske missnöjd för att det inte blev som man ville.

Och kommunikation är A och O, menar Sandra, som ger hantverkare ett par tips att tänka på.

– Var övertydlig mot konsumenten, svara två gånger på en fråga och se till att få allt svart på vitt på papper, så att man vet att konsumenten är med på noterna.

Även konsumenten får några Sandra-tips på vägen.

– Det första – att inte ta med sig fördomar. Hantverkare blir ofta svartmålade av medier. Många program som Arga Snickaren och Fuskbyggarna ställer byggföretag i en dålig dager. Men det finns massor med duktiga hantverkare. Gör research, titta på olika företag, kolla referenser och ta in offerter. Då känner man sig trygg och det skapar en god cirkel som gör att det blir bra för alla.

Varför vill du vara med i det här?

– När det finns ett så tydligt behov och ett så brett utbud är det kritiskt att vi ser över lösningar för en hållbar bransch, snarast möjligt. Jag brinner för det här.

Hur kommer vi att märka av det här projektet?

– Jag publicerar allt kring mitt arbete på sociala medier, är det något jag helst undviker så är det att prata mycket utan att komma till handling. Jag vill visa vad jag har levererat och där kan man följa allt up to date.

arrow_forward Senaste nytt