"Fler får inte dö på jobbet"
Citybanan är ett av landets största anläggningsbyggen. Finansierat med skattepengar och med statliga Trafikverket som beställare byggs en sex kilometer lång tågtunnel under Stockholm. När tunneln står klar försvinner den så kallade getingmidjan som begränsat tågtrafiken genom ett Stockholm som aldrig upphör att växa.
Citybanan är ett mycket komplicerat byggprojekt som sysselsätter 2 000 personer. Svenska NCC och några utländska företag delar på entreprenaderna. Bland de utländska företagen finns specialister på tunneldrivning, bland andra de tyska anläggningsbjässarna Bilfinger Berger och Züblin.
Citybanan är mycket olycksdrabbad. Hittills har fem personer dödas i olyckor under byggandet. Men det kunde ha varit ännu värre. Bara tillfälligheter har gjort att dödstalen inte har varit de dubbla.
Lägg till detta att det under 5,5 år, mellan januari 2008 och juni 2013, rapporterats cirka 290 olyckor, och ytterligare cirka 500 olyckstillbud. Dessutom lämnar insynen mycket att önska för alla som är bortskämda med svensk öppenhet. Några av de utländska entreprenörerna släpper till exempel inte in Tidningen Byggnadsarbetaren i tunnlarna.
Även om Trafikverket har en bra skyddsorganisation så tycks den inte nå ut till arbetsplatserna, viket kan vara en bidragande orsak till de höga olyckstalen. Flera liknande stora infrastrukturprojekt står på tur i Stockholmsområdet. Det gäller bland annat en utbyggnad av tunnelbanan, och den omstridda Förbifart Stockholm – en 21 kilometer motorväg väster om Stockholm, som ska avlasta den nuvarande E4:an. 17 kilometer kommer att gå i tunnel. Flera delentreprenader ligger i miljardklassen – tillräckligt stora för att locka även stora utländska entreprenörer.
När Empire State Building i New York byggdes för drygt 80 år sedan kalkylerade byggherrarna med att en byggnadsarbetare skulle dödas för var tionde våning. Byggarbetare har alltid fått betala ett högt pris. Den tragiska olycksstatistiken från Citytunneln får inte upprepas på Förbifart Stockholm. Det kan inte få vara tillväxtens pris att man helt krasst får räkna med ett visst antal svåra olyckor per tio kilometer tunnel.
Fler får inte dö på jobbet.