info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Byggnadsarbetaren vinner pris för Facebook-strategi

Tidningen Byggnadsarbetaren vann igår pris på Fackförbundspressens dag i kategorin fackliga nyheters pris för sitt sätt att använda Facebook.

Byggnadsarbetaren vann priset för sitt sätt att använda Facebook-grupper för att sprida artiklar och material på ett innovativt och nyskapande sätt. Genom olika Facebook-grupper kan tidningen rikta in sig mot olika målgrupper, beroende på vad en artikel handlar och på så sätt nå rätt läsare. Cenneth Niklasson jobbar som reporter på Byggnadsarbetaren och han var en av dem som var med och startade strategin för två år sedan.

Som en digital byggbod

– Det känns bra att få uppmärksamhet för något som funkar bra. Vi når fler läsare och får bättre kontakt med dem, det är som en stor digital byggbod att gå med och läsa vad som skrivs och diskuteras i olika grupper, säger Cenneth Niklasson.
Sedan starten har det hela växt och växt, i dagsläget når tidningen ut till 25 Facebook-grupper med runt 140 000 medlemmar. Men strategin kräver även en viss försiktighet enligt Cenneth Niklasson.

Kräver försiktighet

– Man måste vara försiktig med vad man lägger ut, man måste vara som en kompis för medlemmarna. Vi har en konkret målgrupp för vår tidning, och grupperna gör det ännu mer konkret, säger Cenneth Niklasson.

Byggnadsarbetaren vann med motiveringen: ” Vinnaren har skapat engagemang med en genomarbetad analys av användarbeteenden. Man har lyckats bygga relevans bland sina målgrupper i några viktiga frågor och dessutom kraftigt ökat trafiken till den egna sajten. För en unik och innovativ Facebookstrategi.”

Kaj Söderin
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Byggnadsarbetaren vinner pris för Facebook-strategi

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig