Byggbranschen vill locka förskolebarn
– Det är inte bara brandkåren som ska göra besök på dagis, säger Håkan Jacobsson, personalansvarig vid Peab Grundläggning.
Han ingår i projektgrupp som tagit fram en idébank för framtida personalförsörjning inom bygg- och fastighetsbranschen.
Byggbranschen ska marknadsföras som en högteknologisk bransch där det ska bli lättare att göra snabb karriär.
Det börjar med en skallra och fortsätter med sponsrade bilderböcker, leksaker och så småningom betald utbildning och karriär i ett byggföretag.
Byggutbildning på högre nivå ska kompletteras med ledarskap, affärsutveckling och språk och delvis ske utomlands.
Plugga gratis ska bli ett ledord. Byggbranschen ska starta egna skolor och garantera jobb efter genomförd utbildning.
Byggbranschen står inför en bemanningskris. I konkurrensen om arbetskraften finns det stor risk att bygg- och fastighetsbranschen blir den stora förloraren i kampen om välutbildade ungdomar, om inte radikala åtgärder sätts in redan nu, konstaterar projektgruppen.
Orsakerna till att för få ungdomar söker till byggbranschen är flera. Mycket beror på lågkonjunkturen under 1990-talet.
Lönerna släpar efter jämfört med IT och andra innebranscher.
Byggsektorn är mycket konservativ när det gäller jämställdhet mellan kvinnor och män, och när det gäller inställningen till att anställa invandrare.
Svartjobb, karteller och mutor måste bort. Trenden med allt kortare byggtider måste brytas, då försvinner också många problem med fuktskador, byggfel och slarv.
På så sätt höjs branschens anseende och får lättare att locka till sig ungdomar. För att behålla folk föreslås belöningssystem, till exempel bonus, längre semester, tidigare pension eller städhjälp i hemmet.