Bristande säkerhet orsak till kranhaveri
Arbetsmiljöverket bildade en haverikommission 2001. Det är den som utrett kraschen i Västerås.
Kranen hade hyrts in av PEAB från Lambertssons kran AB. Enligt rapporten bidrog uthyrningsföretagets bristande underhållsrutiner till haveriet. Kommissionen riktar även kritik mot att kranens fackverksdelar endast besiktigas med blotta ögat en gång per år.
När kranen monterades på arbetsplatsen gjordes ingen särskild granskning i syfte att upptäcka sprickbildningar. Enligt rapporten har PEAB:s fortlöpande tillsyn av kranen varit otillräcklig.
Vid haveriet i Västerås vek sig kranens mast vid lyft av byggskivor som vägde 200 kilo.
Utredningen har visat att det fanns ett brott på ett av kranens diagonalstag innan olyckan inträffade. Sannolikt var det en utmattningsspricka.
Enligt rapporten så finns det nio olika orsaker till haveriet. Det handlar främst om bristande säkerhetsrutiner. Men även den besiktning som genomförs varje år får kritik. Från arbetsmiljöverkets sida menar man att det är svårt att se sprickbildningar i svetsfogar och bärande delar genom att bara gå igenom kranen med blotta ögat.
I utredningen rekommenderas att noggranna rutiner för underhåll upprättas av kranuthyrningsföretaget. Dessutom att personalen som använder kranen ska kunna kontrollera den på ett bättre sätt. Besiktningsorganen som gör de årliga besiktningarna rekommenderas bland annat att dokumentationen efter kontroll utökas.
I Västerås vek sig Lindénkranen under en svängningsmanöver och störtade till marken. Fem personer arbetade i närheten. En av dem fick lättare skador i ett ben.
Under samma höstvecka havererade en likadan kran i Luleå. Den utredningen är inte klar ännu.