info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

"Bra synpunkt att ringa"

Den höga arbetslöshet inom bygg har medfört att Byggnads a-kassa har fått en ökad arbetsbelastning, vilket har inneburit längre handläggningstider. Här svarar Roal Nilssen, chef på Byggnads a-kassa, på kritiken.

Många medlemmar har den senaste tiden hört av till Byggnads a-kassa. Många är förtvivlade över den låga ersättningen och att handläggningen tar tid. Handläggningstiderna är nu i snitt 6 veckor, jämfört det normala på 4-5 veckor.
– Det ska bli bättre. Vi kan inte ha så långa handläggningstider som vi har nu, säger Roal Nilssen, chef på Byggnads a-kassa.

Hur ser du på kritiken att informationen är bristfällig?
– Jag delar hans uppfattning att det ibland är snabbare och bättre att ringa. Det är en bra synpunkt och vi ska naturligtvis ta upp det med handläggarna och överväga om vi inte kan ringa istället för att skicka brev, säger Roal Nilssen.
Byggnads a-kassan har under de senaste månaderna dragit ner på telefontiderna för att kunna hinna med att alla ärenden när arbetsbelastningen blivit stor.

Prioritering för att få pengar snabbare

– Vi är medvetna att det inte är så bra service, men vi gör den här prioriteringen för att medlemmarna ska få sina pengar snabbare, säger Roal Nilssen.
Ett stort problem enligt Byggnads a-kassa är att cirka 70 procent av alla arbetsgivarintyg är felaktiga. Byggnads a-kassa har ifyllnadsstöd på sin hemsida, men det räcker inte. Många arbetsgivare är småföretagare som har kontoret på fickan.
– Det arbetas hela tiden på att göra dem enklare, eftersom de är ganska krångliga. Om det fattas enkla uppgifter skulle det vara enklare att ringa, istället för att skriva brev, säger Roal Nilssen.

Nilssen.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: "Bra synpunkt att ringa"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig