info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
BluebeamMAN V21-22

Boom – här ska tunnelbanan fram: ”Äntligen”

Bygget av nya tunnelbanan börjar ta fart. Projektchef Anna Nylén är stolt – även om berget inte är av bästa kvalitet.

Projektchef Anna Nylén vid tunnelmynningen till en av arbetstunnlarna. Foto: Region Stockholm

Förra veckan skedde den första symboliska sprängningen i ett bergrum på Barkarbyfältet, där en av tre arbetstunnlar nu ska drivas fram för tunnelbanans kommande utbyggnad till Barkarby.

– Det känns fantastiskt bra, jag är stolt över att vi kommit igång. Jag har hållit på i fyra och ett halvt år med planering och projektering. Det känns jättebra att äntligen börja bygga, säger Anna Nylén, projektchef för tunnelbanan på Region Stockholm.

Läs också Olle tog hem plåtguldet: ”Det känns riktigt bra”

Den första ”sprängningen” ägde rum vid mynningen till en 300 meter lång, redan existerande tunnel som är kvar sedan tiden då det låg en flygplats här.

– Just nu pågår förstärkningsarbeten med sprutbetong för att sedan spränga oss vidare. Men de första riktiga sprängningarna sker senare i vår. Arbetet med arbetstunnlarna tar ungefär ett år innan vi kommer ner till huvudtunneln, 25-30 meter ner, säger Anna Nylén.

I Järfälla byggs två nya stationer, Barkarbystaden samt Barkarby, ny slutstation på blå linjen som idag slutar i Akalla. Bygget av hela den fyra kilometer långa sträckan beräknas ta sex år.

Vilka blir utmaningarna för tunnelarbetarna?

– När det gäller arbetstunnlarna handlar det om att berget är av den kvalitet som våra undersökningar visar, att vi ser att det i det stora hela är ett bra berg att jobba i, säger Anna Nylén.

Är det ett bra berg då?

– Nja, det finns en del utmaningar. Det är rätt sprucket på sina håll och det är mycket grundvatten på platsen. Men vi har gjort många undersökningar och är förberedda, vi har teknik och metoder för att hantera det.

Finns det några risker för arbetarna?

– Nej, det ska det inte finnas. Det är inte ett så konstigt berg, det finns värre förhållanden.

Barkarbylinjen markerar bara början på den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år. Stockholms tunnelbanenät byggs även ut med den nya gula linjen som ska gå mellan Arenastaden och Odenplan samt den blå linjen som förlängs från Kungsträdgården till Nacka via Södermalm, och från Södermalm till Sockenplan, där den knyts ihop med gröna linjen.

Här är en film från Region Stockholm som visar hela den planerade utbyggnaden.

De andra tunnelbaneprojekten ska också inledas i år, men exakt när är inte klart. Totalt 13 arbetstunnlar påbörjas under 2019: tre i Barkarby/Veddesta, tre kring Arenastaden och sju för Nackalinjen. En bit in på 2020-talet påbörjas ytterligare en tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Entreprenörer på arbetstunnlarna i Barkarby är NCC och tjeckiska Subterra.

Annons
Ejendals 640×240 V21
arrow_forward Senaste nytt