info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

För tunn balk bakom dödsolycka i Kista

Stålbalken var för tunn och saknade en nödvändig förstärkning. Det är Arbetsmiljöverkets teori om orsaken till den svåra olyckan i Kista där en montör omkom och två personer skadades allvarligt.

– Allt tyder på att det är en projekteringsmiss och felkonstruktion som ligger bakom olyckan. Det var bara en fråga om när den skulle hända, säger Tommy Lundin, arbetsmiljöinspektör som utreder olyckan. Den utreds också av åklagare, för att undersöka om något brottsligt begåtts.
Olyckan hände den 15 juli, i samband med att ett bjälklag monterades med betongelement som lades på en stålstomme. Plötsligt vek sig en av stålbalkarna och cirka 200 ton prefabelement rasade ner. En montör omkom omedelbart, en annan montör skadades allvarligt, liksom bilföraren i en bil som färdades under bygget.

Beställare till bygget är Kista Galleria, Forsen har samordningsansvaret och företaget Ruukki, står för ritningar och montage av stommarna. Hos detta företag var också montörerna inhyrda.
Arbetsmiljöverket har reagerat över att stålbalken som skulle bära prefabelementen var betydligt svagare än det var tänkt från början.
På anbudsritningarna som gick ut inför offerterna var stålbalken 25 millimeter tjock. Men när stombolaget lämnade in sina ritningar var den balk de tänkte använda betydligt tunnare, bara sju millimeter.

Det var sedan den dimensionen som användes på den färdiga stomkonstruktionen.
– Hade balken varit som det ursprungligen var tänkt, hade olyckan aldrig hänt. Det hade gått att ha en balk som var sju millimeter, men då hade det krävts en förstärkning som gjort att den 140 centimeter höga balken inte skulle kunna vecklas ihop när den utsattes för belastning, säger Tommy Lundin.
Han är kritisk till att balken fick den här utformningen
-En sådan här sak får bara inte hända. Och det hade kunnat sluta ännu värre, om konstruktionen gett vika vid ett senare tillfälle när fler personer fanns i riskzonen, säger han. Han pekar på flera brister vid bygget. Att det saknades tillförlitliga montage- och arbetsmiljöplaner, samt en godkänd trafikanordningsplan.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: För tunn balk bakom dödsolycka i Kista

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig