Verktygsjätte i storaffär – köper klassiskt arbetsklädsmärke
Hultafors har öppnat den stora plånboken så här inför jul. De har skrivit avtal om att bland annat köpa Fristad i sin jakt på tillväxt.
Hultafors är ett välkänt verktygsmärke på bygget. Inte minst för tumstocken som blivit ett signum för bolaget.
Under de senaste åren har företaget breddat sin verksamhet alltmer. Tidigare har de köpt flera olika bolag, bland annat Snickers Workwear. Och nu är det alltså dags igen. Denna gång handlar det om ett förvärv av tre varumärken från Fristads Kansas Group: Det anrika svenska företaget Fristads som började tillverka arbetskläder i byn Fristad 1925, danska Kansas och finska Leijona. Målet denna gång är främst att växa när det gäller personligt skyddsutrustning och arbetskläder.
De tre företagen har mer än 600 anställda och omsättningen under 2020 förväntas uppgå till 120 miljoner euro.
– De förvärvade varumärkena kommer att fortsätta att fungera separat och det är vår avsikt att vidareutveckla dem med innovation och hållbarhet som ledstjärnor, säger Camilla Monefeldt Kirstein, EVP Business Unit Workwear på Hultafors Group.
Köpet kräver godkännande från konkurrensmyndigheterna i de länder som berörs.