info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Världens största hjullastare – starkast i gruvan

Snart finns världens största hjullastare Komatsus L-2350 färdigmonterad för att göra sitt jobb i gruvan utanför Gällivare.

Ett hjul mäter nästan 4 meter i diameter på Komatsus värsting, berättar Robert Nilsson. Foto: Boliden

–  Utbildningen av maskinförare startar i mitten på februari. På sikt behöver vi cirka 30 stycken som klarar av att hantera den nya Komatsun, berättar Robert Nilsson, maskinförare/ instruktör i Boliden AB, som är med på monteringen av bjässen.

Alla som utbildas har kört stor hjullastare förr och börjar med att läsa en teoridel som Komatsu står för.

Den enorma maskinen – den väger drygt 270 ton – har angjort Piteå vattenvägen  nedmonterad i delar och sedan fraktats därifrån med lastbil de sista 30 milen till Aitikgruvan utanför Gällivare.

Hur är det att köra en så här stor bjässe?

– Egentligen är det inte så stor skillnad mot de andra hjullastarna. Men det är klart att det är lite spännande med världens största maskin. Det är tio år sedan vi bytte senast och sådana här giganter har hög komfort och är inte så känsliga.

Men innan skiftlagens förare kan träna på själva hjullastaren måste den byggas ihop på plats. Det sker med hjälp av Komtasus influgna experter i samarbete med Bolidens egen personal.

– Tanken är att Boliden själva ska kunna sköta service och underhåll i egen regi. Då måste vi vara några stycken som kan maskinen. Jag själv ska kunna svara på frågor som maskinförarna kan ha om till exempel de olika skärmarna, belysning, instrumentbräda och annat. Det är via dessa som förarna får all information om sin last och position.

När hjullastaren är redo har Boliden en gigant som kan ta 38 kubikmeter i skopan och lyfta innehållet 13,4 meter. Motorn har 16 cylindrar som ger 2 600 hästkrafter.

Ni har ju även den näst största hjullastaren i Aitik, en Caterpillar. Är det stor skillnad?

– Ja, Komatsun har en annan teknik. Här driver en dieselmotor en stor generator, som i sin tur genererar växelström till fyra elmotorer som är placerade bredvid varje hjul för framåtdriften. På så vis kan kraften bättre tas till vara. Vi har valt att satsa på den här konstruktionen och på det sättet hantera vår ökade produktion, förklarar Robert Nilsson.

Bara själva hjulen har en diameter på nästan 4 meter och är 1,8 meter breda. Bränsletanken är på närmare 4 kubikmeter och det går åt 1 230 liter hydraulolja för att fylla systemet.

Arbetet i hytten bedrivs bakom skärmar:

– Föraren ser hela tiden var maskinen befinner sig i landskapet och får höjdskillnader via gps-signaler till systemet. Lastmaskinen kommunicerar själv med truckarna, som ska ta emot lasten (som består av gråberg eller kopparmalm).

Lastmaskinen kommunicerar själv med truckarna, som ska ta emot lasten.

Det kräver stor koncentration av förarna som kör i tvåtimmarspass innan det är dags för paus. Men maskinen står i princip inte still alls. Maskinförarna jobbar treskift så att arbetet i gruvan kan pågå dygnet runt.

Caterpillarn, som ”bara” väger 200 ton, ska fasas ut under år 2020.


Du läser: Världens största hjullastare – starkast i gruvan