info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Tre år efter invigning – nu måste bron renoveras: "Förvånar inte det minsta"

Bron invigdes för tre år sedan, men redan nu måste markplattorna bytas ut. Byggprofilen Calle Fridén som följt arbetet i Järfälla är inte förvånad.

Nya bron måste redan renoveras
Trots att Veddestabron bara är några år måste den redan renoveras. Foto: Privat/Järfälla kommun

Det är Veddestabron i Järfälla norr om Stockholm som behöver renoveras. Enligt kommunen är det gångbanans markplattor som behöver bytas ut. Detta trots att bron bara är tre år gammal.

Redan vid byggstartsfasen väcktes kritik. Anledningen var att Trafikverket och Järfälla kommun tog in det baltiska storbolaget Kauno Tiltai som huvudentreprenör. Företaget använde sig av egna utstationerade byggnadsarbetare, men skrev aldrig på något kollektivavtal.

”Inte fått svar”

Vid den tiden jobbade byggnadsarbetaren Calle Fridén inom ett projekt på Byggnads Stockholm Gotland och upptäckte av en slump att Kauno Tiltai saknade kollektivavtal.

– Jag har fortfarande inte fått något svar på varför vi inte tvingade bolaget till förhandlingsbordet genom att sätta dem i blockad. Men att det nu visar sig att det finns felaktigheter på bron förvånar mig inte det minsta, säger han.

Kauno Tiltai är också bolaget som anlitades vid fiaskobygget Karlgårdsbron i Skellefteå som blivit flera år försenat och lett till konflikter mellan kommun och bolag.

LÄS ÄVEN: Storbolag bygger broar i Sverige – men struntar i kollektivavtal

För den underliggande konstruktionen av Veddestabron anlitade Järfälla kommun alltså Kauno Tiltai som entreprenör, för andra delar anlitades Skanska. Enligt Per Rydén, kommunikationsansvarig på kommunen, är det i det här fallet Skanska som ska genomföra garantiarbetet och stå för hela kostnaden.

Hur ser ni på riskerna att nya problem kan dyka upp?

– Vi ser att riskerna är små. För att fånga upp eventuella fel i utfört arbete och material så genomför vi noggranna besiktningar under garantitiden. Det är en sådan besiktning som gjort att vi upptäckt detta.

Ingen kontroll

Byggnadsarbetaren Calle Fridén är av en annan åsikt. Eftersom Veddestabron byggdes av ett företag utan kollektivavtal hade facket under byggtiden ingen möjlighet att kontrollera vilka underentreprenörer som utförde arbetet.

– Nu är det beläggningsplattor som stökar. Det är inte omöjligt att man upptäcker att underlagsjobbet med betongen är för dåligt gjort. Det skulle inte förvåna mig om det här slutar med att avstängningen av bron blir längre än vad som nu sägs.

– Och att man upphandlade ett företag som inte hade kollektivavtal visar bara att de som gjorde upphandlingen saknade grundläggande kunskaper, avslutar han.

Men kommunikationsansvarige Per Rydén säger att kommunen inte ångrat valet Kauno Tiltai.

– Nej, det ångrar vi inte.

Arbetet med att byta ut markplattorna har dragit igång och beräknas pågå till den 15 oktober 2025, enligt Järfälla kommun.


Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Tre år efter invigning – nu måste bron renoveras: "Förvånar inte det minsta"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig