info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Trafikverket häver kontrakt med NCC-bolag: "Pengar försvinner utan förklaring"

Bygget av Västlänken har stött på patrull – igen. Nu säger Trafikverket upp kontraktet med WLC, där NCC ingår. NCC är starkt kritiskt till beslutet och menar att Trafikverket försöker lägga över sina egna tillkortakommande på WLC.

Trafikverket häver kontrakt i Västlänkenbygget
Gjutning av bottenplatta i Korsvägen. Nu häver Trafikverket kontraktet med WLC, där NCC ingår. Foto: Håkan Holgén/Trafikverket

Under torsdagen den 18 september meddelade Trafikverket att de säger upp kontraktet i Västlänkenbygget med WLC, där NCC ingår, för etappen Korsvägen.

I ett pressmeddelande skriver Trafikverket att de, efter fem års granskningar av stora kostnadsökningar och förseningar, tappat förtroende för entreprenören WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG och NCC Sveriges AB) och häver därför kontraktet. Trafikverket anser sig inte ha fått rimliga svar på de frågor man ställt.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Trafikverket häver kontrakt värt miljarder 

Nödvändigt att sätta ner foten

Trafikverket skriver att deras granskning bland annat visat att entreprenören WLC på ett ”medvetet och illojalt sätt” har gynnat egna och närstående bolag genom upphandlingar inom konsortiet. Entreprenören ska även ha valt tekniska lösningar för egen vinning och tagit ut höga påslag.

LÄS ÄVEN: Risk för pengarullning på Västlänken: ”Förväntas öka med miljarder” 

– Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare, fortsätter Patrick Guné, i pressmeddelandet.

NCC meddelar i en kommentar att WLC bestrider hävningen.

”De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt”, skriver NCC, i en kommentar till Byggnadsarbetaren.

Vad händer med byggarbetarna som jobbar hos er nu? 

”I närtid ligger WLC:s fokus på att ta hand om medarbetare och leverantörer och på att avsluta projektet på ett ansvarsfullt sätt”, fortsätter kommentaren till Byggnadsarbetaren.

Västlänkens totala kostandsprognos ligger nu på 49,3 miljarder kronor, inklusive återkrav på 7,5 miljarder kronor i flera kontrakt.  Målet är fortsatt att Västlänken ska vara färdig 2030.

Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Trafikverket häver kontrakt med NCC-bolag: "Pengar försvinner utan förklaring"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig