Största utmaningen: Det lutar från flera håll
Konstruktionen lutar från flera håll. När ett nytt parkeringshus växer fram sätts ställningsbyggarnas yrkeskunnande på prov. Samtidigt ska de kunna jobba stadigt och säkert.
I Hagastaden i Stockholm växer stadens största parkeringshus fram – 550 meter långt och med plats för mer än 1 000 bilar. Men det är inte bara storleken på huset som sticker ut, utan också formen och funktioner som gör detta till ett allt annat än vanligt jobb för ställningsbyggarna.
I huset finns en parkeringsramp med en yta på 320 kvm, den går femton meter ner till de olika parkeringsplanen. I mitten ska en bilhiss in i ett åttkantigt schakt.
Kristian Johansson är platschef på Brinkab, ett bolag inom Veidekke, som bygger ställningar.
Vad är det ni bygger?
– Vi bygger stämpställningar i och runt oktogonen. I parkeringshuset ska det vara som en bilhiss med ramper runt, ner till alla planen. Det är en utmaning både konstruktionsmässigt och hantverksmässigt.
Vad är det som är svårast med jobbet?
– Det är att det blir lutningar åt flera håll. Vanligtvis bygger man på platt underlag, det är en förutsättning normalt när vi bygger stämptorn att det är platt. Men här blir det lutning från flera håll i ramperna, det är det som blir det krångliga. Tornen mellan ramperna är placerade som solfjädrar och tre meter höga.
Varför blev det så komplicerat?
– Produkten de ska bygga lutar ju i sig. På första våningen är det plant på marken men på nästa våningsplan måste vi bygga i själva rampen och då lutar det.
Hur har ni löst det?
– Då har vi en stor hjälp av vår egen konstruktör på Brinkab, Carl Bromarker, som ritar och beräknar allting och så samarbetar vi med Veidekkes utsättare, arbetsledare och platschef. Detta har varit en förutsättning för att kunna göra jobbet.
– Vi använder en blandning av Layhers TG 60 stämptorn och vanlig ställning mellan för att kunna lösa det. Tornen i sig är fasta så får vi komplettera med ställningen. Normalt sett kan man slå ihop tornen utan att ha något mellan, men här är det mer platsbyggt mellan tornen än vanligt.
Har du varit med om något liknande bygge tidigare?
– Nej, inte när det gäller stämpställningar. Det svåra är att det blir så mycket krafter på ställningen från alla håll och kanter. Det är skillnad om du har en rak kraft uppifrån, men krafterna vid gjutning blir annorlunda när de kommer från sidan. Det blir en annan skjutning i materialet och då måste du ha ordentliga beräkningar bakom arbetet.
På andra byggen får ni lösa mer själva på plats?
– Jamen så är det väl ofta med ställningar. Man åker och kollar och så åker man dit med material, kan du bygga ställningar så löser man det på plats. Men det här var lite annorlunda.
Formställningen TG 60 har tagits fram för att uppfylla högre säkerhetskrav i ställningsbyggnad och konstruktion.
Hur har ni jobbat med säkerheten?
– Vi har undvikit onödigt klättrande. Dessa stämptorn kan man bygga på marken. Man bottnar med att bygga plattform en meter hög på plats. Sedan kan två personer montera resten av tornen liggande på marken och därefter lyfter man bara upp dem med kranen och då man ställt en rad, så klättrar ställningsbyggarna upp och slår ihop konstruktionen. På den stora ställningen runt oktogonen byggde vi 30-40 torn på detta vis.
Vad innebär det?
– Fördelen är att då behöver inte ställningsbyggarna klättra och hålla på. När tornen ska slås ihop måste de upp och klättra men med detta arbetssätt halverar du ju tiden du behöver klättra omkring. Vi har ju sele, men du tar bort väldigt mycket riskmoment om du kan jobba på marken.
Vad har ni gjort mer för säkerheten?
– Med det här systemet kan man montera fallskydd/räcken redan på marken och det har vi gjort.
Bygget:
Parkeringshus i Hagastaden
Huvudentreprenör: Veidekke
Ställningsbyggare: Brinkab
Ställningleverantör: Layher
Klart: Bygget ska vara klart 2022