info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam 980×240 V49-50 PC

Spränger för nya tunnelbanan: ”Tar arbetsmiljön på allvar”

Det förberedande jobbet med en arbetstunnel för den nya tunnelbanesträckningen i norra Stockholm är igång. Men det är långt kvar innan stockholmarna kan ta tuben till Barkaby.

Sedan årsskiftet jobbar ett tjugotal personer med en arbetstunnel i Veddesta i Stockholm. Det är ett förberedande arbete för den kommande tunnelbanedragningen mellan Akalla och Barkaby.

– Vi började med schaktarbete vid årsskiftet och det ska vara klart i december eller januari 2020. Det är mest mark- och bergarbete, sedan kommer det in lite betong efter midsommar, säger Hans Torstensson, platschef för SBT Sverige AB som ägs av huvudentreprenören Subterra.

Vad gör ni just nu?

– Just nu håller vi på och spränger och lastar ut berg för att skapa en lodrät bergvägg där vi kan börja med en tunnel. Vi räknar med att tunnelarbetena ska börja veckan efter midsommar.

Har ni stött på några problem i arbetet?

– Nej, det har inte varit någonting. Innan vi började med sprängningen har vi gjort en tätning av jorden så att det inte ska läcka ner grundvatten, det kallas en jetinjektering.

Hur är stämningen då?

– Det är bra stämning, vi har en bra och engagerad beställare som ser till att ta fram handlingar och direktiv på ett bra sätt. Beställaren tar arbetsmiljön på allvar. Vi kör skyddsrond varje tisdag vid lunch och då är beställaren med. Och när det varit saker vi påpekat har de tagit till sig det och ändrat. Vi får även bonusar om vi ser till att arbetsmiljön fungerar på rätt sätt.

Kommer ni att vara med i jobbet med huvudtunneln?

– Det vet vi inte än, det kommer avgöras i oktober vem som får den entreprenaden.

 När sitter de första stockholmarna på tunnelbanan till Barkaby?

– Jag vet inte, men det kommer nog ta minst fem år innan allt är klart.

arrow_forward Senaste nytt
Annons
Byggnadsarbetaren 250×600 V49-50