info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Jätten startar hantverkartjänst via videosamtal

Företagsrådgivning, läkare och nu... hantverkare? Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson hoppas att hantverkarhjälp via mobilen kan bli en efterfrågad tjänst.

Tjänsten ”Clas Fixare” lanserades i slutet av 2018 och sedan dess har Clas Ohlsons 20-tal anställda hantverkare utfört omkring 6 000 tjänster i Stockholm och Uppsala, allt från att hänga upp tavlor till rörjobb och snickerier. Idag lanserar man en ny funktion där företagets hantverkare guidar kunden att göra jobbet själv, via ett videosamtal på mobil eller dator.

– Med Clas Fixare vill vi hjälpa till med uppdrag i hemmet som är lite för svåra att ta hand om själv men för små för ett hantverksföretag. Vi genomför många eluppdrag, vvs, infästningar, installationer och upphängningar. Det här är en vidareutveckling av tjänsten, berättar Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.

Men hantverkare i mobilen, kommer det verkligen fungera?

– Det är hjälp till självhjälp, för att skapa inspiration och komma igång med att lösa saker hemma. Många söker information innan de påbörjar ett projekt, om det så bara handlar om att tvätta trallen och olja in den. Hur gör jag det på bästa sätt? Det är den typen av rådgivning.

Kunden bokar in sig på företagets hemsida och kan få uppemot en halvtimmes rådgivning av en utbildad hantverkare. Det kan handla om att byta lister, laga möbler, byta cykelhjul eller renovera en altan. Tjänsten är gratis för medlemmar i företagets kundklubb.

– Det är ett sätt att utvidga vårt kunderbjudande, säger Fredrik Uhrbom. Vi ser en stor efterfrågan och hushållsnära tjänster växer generellt i Sverige. Det hänger ihop med ett ökat hållbarhetsperspektiv, vi vill allt oftare ta hand om det vi har istället för att köpa nytt.

Men går man inte miste om något i kvalitet när man ska göra jobbet själv, med digital rådgivning?

– Vi ser det som ett komplement till vår nuvarande tjänst. Vi har sett att det finns en efterfrågan på att få hjälp att genomföra egna projekt i hemmet.

Clas Fixares hantverkare är utbildade snickare, vvs-montörer och elinstallatörer. De är anställda på ett dotterbolag till Clas Ohlson som har kollektivavtal med respektive fackförbund, beroende på bransch, säger Fredrik Uhrbom.

Finns det en risk att egenföretagare förlorar jobben, konkurrerar ni med dem?

– Jag tror att det finns plats för alla. Det är en stor marknad och få företag har tid att ta de mindre uppdragen, som att fixa belysning i badrumsskåpet. Vi täcker in en ny nisch. Vår övergripande affärsidé är att förenkla vardagen i hemmet. Det gör vi genom smarta produkter och det är naturligt att också hjälpa till med rådgivning, tips och service, säger Fredrik Uhrbom.

Fotnot: Den nya videotjänsten ger inte råd om el och vvs, då privatpersoner inte får utföra den typen av jobb utan certifiering.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Jätten startar hantverkartjänst via videosamtal