info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Festool 980×240 V46

Självkörande vägvälten är här – nu testas den skarpt

Nästa år kommer en vägvält att kunna jobba utan förare. I veckan har en prototyp testats i vägprojektet E39 mellan Kristiansand och Mandal i Norge.

Den här vägvälten kör själv och komprimerar sten under verkliga förhållanden. Foto: Pressbild

Målet med den självkörande vägvälten är att bygga vägar snabbare och effektivare. Utvecklarna hoppas också att maskinen ska ge bättre arbetsmiljö genom att anläggningsarbetarna slipper tunga arbetsuppgifter, buller och vibrationer.

Entreprenören AF Gruppen utvecklar den autonoma vägvälten tillsammans med leverantörerna Hamm och Semcon. Semcon har utvecklat styrsystemet, inklusive de autonoma funktionerna. Hamm har förberett maskinen för styrning av en tredje part.

Testerna har varit mycket lovande, enligt företagen. Men enligt tillståndet för provet från det norska Trafikverket måste det av säkerhetsskäl finnas en operatör inne i vägvälten som kan stanna den om något oförutsett inträffar.

– Så vitt vi vet är detta första gången en autonom vägvält testas i byggsektorn. Målet är att den ska vara i full autonom drift före utgången av 2020, säger chefen för maskinautomation i AF Gruppen, Kristen Petillon i ett pressmeddelande.

På sikt är planen att en enda operatör ska kunna betjäna flera autonoma maskiner från ett och samma kontrollrum.

På vintern ska kameraövervakning av körbanan ge säkrare förhållanden. Bilderna kombineras med meteorologiska data, information från driftentreprenörer och trafikövervakning. Detta ger en bättre prognos av väglaget och minskar behovet av vägsalt, enligt utvecklarna.

Gå gärna med i Byggnadsarbetarens nya Facebook-grupp ”Arbetsmiljö på bygget” och få nyheterna i ditt Facebookflöde.

arrow_forward Senaste nytt
Annons
Bluebeam 250×600 V46-48 PC