info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren 980×240 v25

Så slipper du mardrömskunden – fem bra tips: "Minskar risken radikalt"

Rättstvister, utebliven betalning och bråk. Att göra hantverksjobb åt privatpersoner kan innebära stora problem. Med hjälp av Claes Thunblad på Byggföretagen listar vi fem saker att tänka på för att slippa råka illa ut.

Se upp för varningssignalerna så kanske du slipper den här situationen. Obs! Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos

Mängder av rättstvister mellan privatpersoner och byggare vittnar om riskerna för mindre företag som jobbar mot privatkunder. Claes Thunblad (bilden), nationell samordnare för Sund konkurrens på Byggföretagen, är medveten om att det kan dyka upp problem för hantverkare som gör mindre jobb i hus och lägenheter.

– Det finns många företag som inte vill jobba med privatmarknaden. Man anser att det är för mycket krångel och att man ibland inte får betalt för det man får gjort, säger han.

Men det finns sätt att minska riskerna och slippa de värsta kunderna. Här är fem grundläggande tips.

1. Svartjobbsförfrågan – hoppa av direkt:

Ett dåligt första tecken är om en kund frågar om det går att ta hela eller delar av jobbet svart.

– Det visar att man inte är en seriös beställare, säger Claes Thunblad och säger att det finns tendenser att frågan – eller kravet – om svartjobb kommer allt oftare från privatpersoner.

2. Inga papper – skippa jobbet:

En kund som inte vill skriva kontrakt eller som vill undvika pappersarbete kan innebära problem senare.

– Det kan sluta med att man Inte får betalt eller att kunden börjar förhandla i efterhand och säger: ”Du får 50 istället för 100”, säger Claes Thunblad.

Däremot är det gott tecken om en kund är frågvis.

– Om en privatperson frågar om ID06-kort eller hur företaget jobbar med säkerheten är det bra. Är en beställare frågvis är det ett tecken att den vill göra rätt för sig.

3. Känn in kunden:

Det är viktigt att bedöma samtalsklimatet, om personen som vill ha jobbet gjort verkar schyst. Magkänslan för kunden är viktig innan man tar jobbet. Känn in och träffa alltid beställaren innan du drar igång.

4. Uppdatera kunden:

Vad tydlig med vad som ska göras. Håll kunden informerad om arbete som utförs och vilka kostnader det leder till, även om det står i avtalet. Om en hantverkare bara jobbar på utan information kan det straffa sig – och leda till förvånade eller besvikna kunder.

– Och har man dialogen löpande så kan man också lämna jobbet om det finns anledning, säger Claes Thunblad.

5. Var noga med avtal:

Använd de standardavtal som finns. Bland annat finns hantverkarformuläret (framtaget av Byggföretagen, Villaägarnas riksförbund och Konsumentverket), där man kan säkra affären och avtalet.

– Då minskar risken radikalt att saker hamnar mellan stolarna som man inte tänkt på, säger Claes Thunblad.

Annons
Bluebeam 250×600 v22-26 desktop

Du läser: Så slipper du mardrömskunden – fem bra tips: "Minskar risken radikalt"