info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Så blev kranbilsföraren klämd till döds

Kranbilsföraren som avled på jobbet igår fick kranarmen över sig. Det hela berodde på ett problem med hydrauliken i kranen.

Vid åttatiden i går morse gick larmet om en svår arbetsplatsolycka på ett industriområde i Linköping. En kranbilsförare i 30-årsåldern fick kranen över sig vid lastning av byggställningar och avled kort efter olyckan.

I dag vet man mer om vad som hände. Kjell Strömlind, arbetsmiljöombudsman på Byggnads Öst, har varit på plats. Han berättar att en byggfirma anlitat transportfirman där den omkomne arbetade. Byggfirman hade köpt in ställningsmaterial som skulle lastas på en bil vid firmans lager.

– Kranbilsföraren stod på släpet och av någon anledning så blev det tryckbortfall i hydrauliken på kranen som sitter bakom lastbilshytten. Kranarmen föll rakt ner, så han fick den över sig. Han blev klämd mellan kranarmen och den främre frontlemmen på lastbilen, säger Kjell Strömlind.

Berodde olyckan på ett tekniskt fel?

– Man vet inte det än. Det kan ha varit en slang eller en ventil som gick sönder, eller handhavandefel.

Svåra klämolyckor, ibland med dödlig utgång, sker med jämna mellanrum i samband med lastning. 2017 skedde en liknande olycka som den i Linköping, då en man klämdes ihjäl mellan en kran och en barack på Skanskas lager i Östersund. Även då skedde lastningen med kranbil.

– Alltid när du lastar och lossar finns det en risk. Det kan bli tryckbortfall. Stroppar och kättingar kan gå av. Och oftast handlar det ensamarbeten, säger Kjell Strömlind.

Gå med i Facebook-gruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna om arbetsmiljö.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Så blev kranbilsföraren klämd till döds