info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Byggnadsarbetaren 980×240 v9

Oj oj oj vilken lastning – polisen bedömer de grova exemplen

Det ska bara gå! Så verkar en del resonera när de lastar bilen vid byggvaruhuset eller åker med rivningsmaterial till återvinningen. Poliskommissarie Hans V Nilsson på trafiksektionen i Stockholm har tittat närmare på några exempel: "Inte många rätt"

Foto: Privat/Mostphotos

I Facebookgruppen, Byggmissar – klantigast i Byggsverige, postas det en del bilder på fordon som är mer eller mindre överlastade med byggmaterial. Personbilar som knäar betänkligt av för många kilon, bräder och reglar som sticker ut flera meter utan flagga och last som inte är förankrad. Byggnadsarbetaren lät Hans V Nilsson, poliskommissarie på trafiksektionen i Stockholm, kika på några av bilderna. Han är ganska säker på sin sak. Samtliga förare till fordonen i den här artikeln skulle stoppas vid en trafikkontroll. Flera skulle kunna få böter eller bli av med körkortet.

– Det finns inte många rätt, säger Hans V Nilsson.

Han påpekar dock att det kan vara svårt att se på bilder exakt hur lasten är förankrad, hur mycket den väger och hur mycket lasten sticker ut. Men ändå – bristerna är för omfattande för att kunna passera utan åtgärd vid en kontroll.

Det är förarens ansvar att lasten är surrad på ett tillförlitligt sätt och att det inte blir överlast. De som bryter mot regelverket får vanligtvis böter men vid grova förseelser sitter körkortet löst.

– I vissa flagranta fall med bristande förankring där det finns en risk för att det faller av material kan det helt klart bli aktuellt med indraget körkort, säger Hans V Nilsson.

Enligt Hans V Nilsson är det inte alls ovanligt att det tappas byggmaterial vid transporter. Och det gäller såväl från vanliga personbilar där transporten är av mer privat karaktär till större yrkestransporter.

– Det verkar som en del fortsätter att lasta så länge det finns utrymme. Och de lägger på mer och mer utan att tänka på vikten. Jag tror att det handlar mycket om en kombination av okunskap och att folk chansar på att det inte ska bli upptäckta.

Vad gäller då för att lasta rätt? Jo grunden är att lasten inte ska kunna röra sig. Den måste alltså vara väl förankrad och det får inte finnas någon risk att något ramlar av. När lasten sticker ut mer än en meter bakom bilen ska den vara tydligt utmärkt. Med en vimpel eller om det är mörkt med reflexer och en lykta med rött ljus. Samma sak gäller framåt men där ska markeringen vara vit. Det får inte hänga något löst utanför fordonen som fladdrar i vinden. Till exempel spänningsband. Bilens maxlast får inte överskridas och lasten får inte täcka registreringsskylten. Fordonets totala bredd får inte överskrida 260 cm och lasten får skjuta ut högst 20 cm från fordonet på vardera sidan. Med lasten inräknad får fordonets totala längd inte överskrida 24 meter.

Poliskommissarie Hans V Nilsson: ”Skulle man hitta den där bilen på stan skulle den stoppas direkt. Det skulle nog ramla av en del rivningsvirke på vägen.”

Poliskommissarie Hans V Nilsson: ”Här hänger lasten utmed sidan och det verkar som att spännbandet går in på översidan av dörren. De ser ut som att hela lasten kan komma i gungning då det inte ser ut att vara något stopp framåt. Den där lastningen skulle jag nog ha synpunkter på vid en kontroll”.

Poliskommissarie Hans V Nilsson: ”Ser väldigt tungt ut och det ser ut som virket bara sitter fast i bakluckan. Hela paketet kan komma i rörelse. Sedan ska det vara en flagga för utsticket.”

Poliskommissarie Hans V Nilsson: ”På den här vita pickupen skulle jag vid en kontroll ha synpunkter på lastförankringen. Det enda som verkar finnas är det där tunna bandet som sitter i kroken. Sedan kan man fundera på det finns någon flagga i slutet även här.”

Poliskommissarie Hans V Nilsson: ”Räkna gipsskivorna och så är det nog spånplattor därunder så har nog den här personen kommit över vikten för länge sedan. Sedan verkar det inte gå att stänga bakluckan och då blir det svårt att förankra lasten bakåt. Speciellt då spånskivor brukar vara ganska glatta och glida av lätt. Så här är det problem med både vikten och förstängningen.

Poliskommissarie Hans V Nilsson: ”Jag kan inte se någon tydlig lastförankring och osäker på om den är tillräcklig. Sedan är svårt att veta hur långt växthuset sticker ut åt sidorna men det ser tveksamt ut. Släpet ser lite smalt ut i förhållande till lasten. Lasten ska inte kunna röra sig, men det tror jag att den här gör. Vikten och höjden lär föraren klara.”

Vill du läsa mer om samtliga lastningsregler kan du gör det här.

Annons

Du läser: Oj oj oj vilken lastning – polisen bedömer de grova exemplen