info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Experten efter brokollapsen: Det här kan vara orsaken

Måndagens broras vid staden Tretten i Norge har fått många att klia sig i huvudet: Hur kunde det ske? Nu berättar flera broexperter vad som kan vara orsaken bakom.

Foto: Stian Lysberg Solum/NTB/TT

Efter att den tio år unga träbron rasade i måndags morse undrar många om det verkligen är säkert att bygga broar i trä.

En av Sveriges främsta experter på träkonstruktioner, professor Roberto Crocetti vid KTH, menar dock att det är ett lika säkert byggnadsmaterial som alla andra.

Professor Roberto Crocetti Foto: KTH

– Broar rasar tyvärr ibland, broar byggda i alla typer av material. Vad som hänt i just detta fall kan jag bara spekulera om, säger Roberto Crocetti.

2016 rasade en liknande träbro vid Perkolo i Norge.

– Men där hade men helt enkelt gjort ett grovt dimensioneringsfel vid beräkningen av ett förband i konstruktionen. Dimensioneringsfel kan inträffa ibland, även om stränga kontroller utföres på broar.

– Det är osannolikt att träbron i Tretten rasade av samma anledning som bron vid Perkolo, som rasade efter det första tunga fordonet körde över bron. Trettenbron rasade efter tio år i drift under en relativt låg belastning (bara en lastbil och personbil befann sig på bron då raset inträffade). Bron hade alltså utsatts av betydligt högre laster tidigare under tio år i drift utan att rasa.

Trettenbron är 148 meter lång och med två körfält. Bron är en så kallad fackverksbro, en teknik som bygger på att fackverk – det vill säga ett stort antal bärande stänger som kopplas samman och bildar trianglar – bär upp vägen. Den byggdes 2012, alltså för tio år sedan och består av stänger av både limträ och stål. Enligt uppgift inspekterades bron så sent som förra året.

Bron innan kollapsen. Foto: Statens vegvesen

I Norge menar många att tio år är en väldigt kort livslängd på en bro. Flera experter har uttalat sig om vad som kan ha orsakat raset. En stark teori är att något skett som förändrat förutsättningarna för brons hållfasthet under älvens yta.

– Om något skett under vattenytan är det svårt att se, menar Anders Rønnquist, professor i konstruktionsteknik vid Norges Tekniska Högskola till norska Tv2.

– Om det exempelvis skett förändringar i älvens vattenflöde kan det påverka konstruktionen. Så slitage under vattnet kan vara en möjlig orsak.

Roberto Crocetti säger att Norge generellt har en mycket bra kunskap om att bygga i trä.

– Norge har byggt ”spektakulära” träbroar för vägtrafik sedan mitten av 1990-talet. De allra flesta har fungerat väl utan några märkvärdiga problem. Vi har också ett bra samarbete när det gäller forskning och utveckling kring träbroar mellan Sverige och Norge.

Statens vegvesen, Norges motsvarighet till Trafikverket, ska tillsammans med polis utreda vad som hänt med Trettenbron.

Anders Kretz

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Experten efter brokollapsen: Det här kan vara orsaken