Klen balk orsak till rasolycka
Olyckan hände i samband med att ett bjälklag monterades med betongelement på en stålstomme. Utredningen visar att raset har orsakats av ett konstruktionsfel i en avväxlingsbalk. Den kollapsade när betongelementen i första bjälklagen hade monterats och det medförde att andra bjälklagsbalkar tappade sina upplag.
Avväxlingsbalken var bara sju millimeter tjock och saknade livavstyvningar, en slags förstärkning. Den var därmed kraftigt underdimensionerad, konstaterar utredaren professor Göran Alpsten, vid Stålbyggnadskontroll AB, som gjort utredningen.
I ett förfrågningsunderlag som gick ut från beställaren Kista galleria var balkens tjocklek satt till 25 millimeter. Men i verkligheten blev balken betydligt tunnare. Den var bara sju millimeter tjock.
Företaget Ruukki Construction är entreprenör för stålkonstruktionen. Enligt Johan Löw, Skandinavienchef för Division Ruukki Construction, är det ett misstag att balken blev så tunn.
– Vi anser att vår konsult gjort fel i sina beräkningar, säger han.
Han berättar att Ruukki anlitat ett konsultbolag som beräknade dimensioner och gjorde tillverkningsritningar. På ritningen var tjockleken på den aktuella balken sju millimeter. Stommen tillverkades sedan på Ruukkis anläggning i Finland, enligt de instruktionerna.
-Men vi kan inte skylla ifrån oss. Vi har ett ansvar gentemot beställaren för att det blir rätt, säger Johan Löw.
Just nu pågår ett flertal utredningar om olyckan. Däribland utreder Arbetsmiljöverket olyckan och polis och åklagare utreder om brott begåtts.
De brottsmisstankar som utreds rör vållande till annans död, vållande till kroppsskada och grovt arbetsmiljöbrott.
Enligt Hans Strindlund, utredningsledare på Västerortspolisen är det en komplicerad utredning, med många inblandade parter; däribland byggherren, entreprenörer, arkitekter, med flera.
– Ansvarsfördelningen är komplicerad, säger han.