info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Klassiker i ny tappning – och tre andra skåpbilar för bygget

Som en av de första tidningarna i världen provkörde Byggnadsarbetaren nyligen ”snackisen” Volkswagen ID. Buzz Cargo. Smidig att manövrera och liknar ingen annan eldriven skåpbil. Men vad landar priset på?

Nykomlingen och originalet. Foto: Anders Myrdal, Volkswagen

Folkabussen har ett stort övertag mot konkurrerande transportbilar: kultstatusen. Kopplingen till den drygt 70-åriga klassikern ger Volkswagen ett rejält försprång när den helt nya eldrivna bilen släpps. Den första Folkabussen, kallad T1, rullade ut ur fabriken i Wolfsburg 1950. På 1960-talet blev den nummer ett bland hippier och gröna-vågare.

Ända sedan ID. Buzz Cargo visades som konceptbil för cirka fem år sedan har den varit en snackis. Som testförare av bilen är jag en av de första i världen som får förmånen att provköra den. Jag kör bilen i centrala Köpenhamn, i en maskerad version i regnbågens färger. Instrumentpanelen är till stora delar övertäckt för att inte avslöja för många detaljer.

Volkswagen ID. Buzz cargo
  • Grundpris: Släpps i maj 2022.
  • Bränsle: 100 % eldrift.
  • Säkerhet: Hög säkerhet, ej Euro NCAP-testad.
  • Motoralternativ: Elmotor 204 hk (150 kW)/310 Nm.
  • Batterikapacitet: 77 kWh.
  • Räckvidd: Preliminärt 425 km.
  • Snabbladdning: Ja, 30 min från 5 till 80 % av batteriets kapacitet (upp till 170 kW).
  • Lastutrymme: 3,9 m3.
  • Växellåda: Automat.
  • C02-utsläpp i g/km: 0.
  • Max lastvikt/dragvikt: 650/1 000 kg.
  • Volkswagen ID. Buzz cargo 2 WD.

Under den dryga timmeslånga provkörningen vänds många nyfikna blickar mot bilen, som ska lanseras i två olika modeller, en personbil och en skåpbil.

När detta skrivs, i mitten på mars, visas bilen i sin helhet utan maskering. Och det är tydligt att bilen flörtar med originalet. Folkabussen daterad 2022 finns i en rad solida färger, i metallic och i tvåtonslackering. Ett vitt tak och motorhuv med den klassiska V-formen i fronten kombineras med en nedre färg i blått, grönt, orange eller gult. Bilens inredning finns med olika färgkombinationer som matchar färgerna på utsidan.

Framför ratten finns en display på 5,3 tum som visar den viktigaste informationen för föraren. Centralt placerad sitter infotainmentsystemet med en 10-tumsskärm som standard. Med tillvalet Discover Pro växer displayen både med innehåll och i storlek, till 12 tum.

Den interiöra belysningen Ambient Light bidrar till helhetskänslan där belysningen kan ställas i flertalet olika färger och ett 30-färgsystem som tillval. Den interiöra stämningsbelysningen går dock inte att få till Cargo. Här finns också fem stycken USB-C-uttag.

ID. Buzz Cargo rymmer 3,9 kubikmeter och är knappt 20 centimeter kortare än dieselmodellen.

Bilen är oerhört smidig att manövrera och liknar ingen annan eldriven skåpbil, varken utseendemässigt eller komfortmässigt. I jämförelse med sina konkurrenter har Volkswagen tänkt utanför boxen. Övriga tillverkares bilar ser i stort sett likadana ut som de fossildrivna modellerna.

  1. Buzz Cargo är enligt Volkswagen ingen eldriven version av Transporter, utan en helt ny modell (lanseringsdatum för elbilsmodellen av mellanklassbilen Transporter är inget Volkswagen kommunicerar i dagsläget).
  2. Buzz Cargo är byggd på Volkswagens elbilsplattform för personbilar, MEB, samma som ID. 4 och ID. 5, vilken bilen delar all möjlig teknik, mjukvaror och digitala förarstöd med.

Cargos längd på drygt 4,7 meter är knappt 20 centimeter kortare än dieselmodellens (T6.1). Bilen rymmer två EUR-pallar, som kan staplas på höjden, och är med sina 3,9 kubikmeter snarlik dieselbilens lastvolym.

Transportbilen kommer som standard med en tvåsitssoffa bredvid föraren men kan också utrustas med två individuella säten. En fast mellanvägg är också standard. Mellanväggen kan utrustas med ett fönster och med en genomlastningslucka för långa föremål om så önskas.

En sidoskjutdörr på höger sida är standard och dubbla sidoskjutdörrar finns som tillval. Välj baklucka eller dubbeldörrar bak för åtkomst till lastutrymmet bakifrån.

Enligt Volkswagen är modellen först i klassen att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. Bilen kommer att tillverkas i Hannover i Volkswagen Transportbilars huvudanläggning.

Volkswagen har angett en preliminär räckvidd på 42,5 mil på en laddning. Att snabbladda bilen tar 30 minuter, från 5 till 80 procent av batteriets kapacitet (upp till 170 kW).

Det ryktas att Volkswagen framöver kommer att släppa en fyrhjulsdriven modell med 300 hästkrafter. Kanske kommer det 2023 eller 2024 också en variant med längre hjulbas och större batteri?

Som med alla transportbilar som släpps är det omöjligt att förutse hur populär denna bil kommer att bli. Det som kan hindra ID. Buzz Cargo från att locka byggbranschen till köp är om den får ett för högt pris. Priserna kommer att släppas någon gång i maj, då bilen också kommer att kunna beställas.

Tre utmanare

  1. Opel Vivaro-e: Slutsnackat om räckviddsångest

l Mellanskåpbilen Opel Vivaro-e har en angiven räckvidd på hela 330 kilometer på en laddning. En tillräckligt lång körsträcka för många byggare. Bilen kan snabbladdas på 32 respektive 48 minuter, beroende på vilket batteripaket du väljer, upp till 80
procent av batteriets kapacitet.

  • Grundpris: 444 900 kr (exkl. moms).
  • Motor: Elmotor, 136 hk, 260 Nm, batterikapacitet 50/75 kWh.
  • Räckvidd: 230/330 km. beroende på batteri.
  • Snabbladdning: Ja. 32/48 minuter upp till 80 procent av batteriets kapacitet.
  • Lastutrymme: 6,6 m3.
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 400/1 000 kg.
Opel Vivaro-e.

2. Citroën e-Berlingo: Snabbladdas på 30 minuter

l Citroën e-Berlingo har en räckvidd på 27,5 mil på en laddning. Bilen kan laddas med en 100 kilowatts snabbladdare och når 80 procent av batteriets kapacitet på 30 minuter. Observera att det angivna priset nedan är ett kampanjpris.

  • Grundpris: 319 990 kr (exkl. moms).
  • Motor: Elmotor, 136 hk, 260 Nm, batterikapacitet 50/75 kWh.
  • Räckvidd: 275 km.
  • Snabbladdning: Ja, 30 minuter upp till 80 % av batteriets kapacitet.
  • Lastutrymme: 3,8-4,4 m3.
  • Max lastvikt/dragvikt: 800/ 750 kg.
Citroën e-Berlingo.

3. Maxus e-Deliver 9: Utmanaren från Kina

l Kinesiska Maxus e-Deliver 9 har en räckvidd på närmare 30 mil på en laddning. Bilen finns i två storlekar: 9,7 och 11 kubikmeter. Det större skåpet kan väljas med tre olika batteripaket medan det mindre skåpet finns med två olika batteripaket.

  • Grundpris: 569 900 kr (exkl. moms).
  • Motor: Elmotor, 200 hk, 310 Nm, batterikapacitet 51,5/ 72, 88,5 kWh.
  • Räckvidd: 296 km.
  • Snabbladdning: Ja, upp till 75 kW, på 45 minuter upp till 20–80 procent av batteriets kapacitet (88,5 kWh batteri).
  • Lastutrymme: 9,7/ 11 m3.
  • Max lastvikt/dragvikt: 1 125/1 500 kg.
Maxus e-Deliver 9.
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Klassiker i ny tappning – och tre andra skåpbilar för bygget