info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Guldbro från Kina på väg – kritiserad resa

Slutdestination: Slussen i Stockholm. Den 140 meter långa guldbron har börjat sin resa från Kina. Den långa resan har fått kritik.

Bron på sin resa från Kina till Slussen i Stockholm. Foto: Skanska

En 140 meter lång gyllene bro ska länka samman Södermalm och Gamla stan i Stockholm. Det är en del av det stora Slussenprojektet.
Bron har byggts i Kina och är nu på väg och befinner sig i höjd med Malaysia. Den nya huvudbron väntas vara i Stockholm om cirka en månad, runt den 8 februari, enligt Stockholms stad.

Vid framkomsten ska fartyget sänkas ner i sjön, bron kommer att lossas och flyta på pontoner och ska därefter bogseras in till kajen. Fartyget töms därefter på vatten och återvänder. Under två veckor ska bron därefter monteras på plats.

Stockholms stad har beställt bron av Skanska, som i sin tur beställt den av CRSBG (China Railway Shanhaiguan Bridge Group).
Bolaget är en av världens största brotillverkare. Bron väger 3 400 ton och kostar 198 miljoner kronor.

Att den tillverkas i Kina och den långa transporten har kritiserats eftersom den orsakar ett massivt utsläpp av växthusgaser, vilket Aftonbladet rapporterat om. Enligt IVL, Svenska miljöinstitutet, handlar hitresan om lika mycket utsläpp som att flyga från Stockholm till New York 3 000 gånger.

– Att transportera en sådan där sak runt halva världen är i högsta grad tveksamt. Det kommer inte fungera i det postfossila samhället, sa Staffan Laestadius, professor emeritus vid KTH, till tidningen.

Stockholm stad har förklarat inköpet med att få hamnar klarar att bygga en bro som denna. Skanska har valt mellan entreprenörer i Europa och Kina och enligt Aftonbladet valt bort en hamn i Tyskland av kostnadsskäl. Enligt  Skanska klimatkompenserar man för frakten.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Guldbro från Kina på väg – kritiserad resa

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig