info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Besserwissern

Göteborg goes linbananas!

Våren 2020 kan det bli byggstart för Sveriges första linbana i stadstrafik. Det spektakulära bygget innehåller både höga torn och gondoler som ska klara starka vindar. Ta en titt på Göteborgs kommande landmärke.

Så här skulle linbanan kunna se ut över Göta Älv och Lindholmen med det planerade Karlatornet i bakgrunden. Foto: Tomorrow

1. Linbanan

Modellen heter 3S och köps in från en tillverkare i Tyrolen. Det är ett trekabligt system med två bärlinor och en drivlina. En lina drar gondolerna, som hålls uppe av två bärlinor. Normalt är det bara en kabel, men med tre stycken blir linbanan mer stabil när det blåser. ”Om man är på 100 meters höjd vill man inte att det gungar för mycket!” skrattar Richard Thorpö, affärschef på NCC Infrastructure. Linbanan ska kunna vara i drift upp till att det blåser storm (ca 27 m/s).

Förslag på hur linbanestationerna kan se ut vid Järntorget. Ill: Un studio/Kjellgren Kaminsky

2. Stationerna

Fyra stationer ska uppföras. De futuristiska byggnaderna i arkitektförslaget nås med hiss och rulltrappa. Från Folkets hus vid Järntorget går färden över Göta älv till Lindholmen på Hisingen, och därifrån vidare till Västra Ramberget. Ändstationen heter Wieselgrensplatsen. Hela resan tar tolv minuter och är 2,9 kilometer lång.

3. Tornen

Totalt sex torn ska byggas, två torn mellan varje station. ”Tornen ska efterlikna hamnkranar. Arkitekternas förslag är ganska spektakulärt och vyn över älven är fantastisk. Linbanan blir ett landmärke för Göteborg”, säger Richard Thorpö på NCC. Tornen ska bli 40–115 meter höga.

Så här kan stadslinbanan att se ut på Lindholmen. Ill: Un studio Kjellgren/Kaminsky

4. Kapaciteten

2 000 resenärer per timme, lika många som en spårvagnslinje i femminuterstrafik. Linbanan ska gå kontinuerligt i ett pärlband med 40 gondoler. Varje kabin rymmer 25 personer och nya gondoler kommer till stationerna var 45:e sekund. Hastigheten är 20 km/h.

5. Byggstart

NCC har vunnit upphandlingen och bidrar nu till en genomförandestudie. Planerad byggstart är våren 2020. Målet är att linbanan står klar år 2021, lagom till Göteborgs 400-årsjubileum. Men tidplanen lär justeras på grund av förseningar.

Kollektiva luftbussar
  • Linbanan beräknas kosta 1,1 miljarder kronor. Linbanor är ändå billigare att bygga än broar och tunnlar.
  • Den blir Sveriges första linbana i stadstrafik och den första som integreras i kollektivtrafik.
  • Gondolerna går som högst på 110 meters höjd – nästan lika högt som attraktionen Atmosfear på Liseberg.
  • För att projektet ska bli av måste kommunen fatta ett investeringsbeslut. Det väntas ske runt årsskiftet 2019/20.
Kristian Borg
Annons
Perfekta PR (DanaLim) V34, 36, 38, 40, 42, 44, 46, 48
arrow_forward Senaste nytt
Annons
Bluebeam 250×600
info

Byggnadsarbetaren.se använder cookies för att optimera upplevelsen för dig som besökare. Läs mer