Jättelasten på väg till Götet – har 20 centimeters marginal
Imorgon anländer båten Meri till Göteborg från Bilbao – med 650 ton rent stål i lasten.
Det mesta som byggts hittills är under vatten, men nu börjar Hisingsbron växa fram även över ytan. På torsdag morgon anländer det finska fartyget Meri (”hav”) från Spanien till kajplats 113 i Frihamnen, Göteborg, lastat med en 650 tons tvärbalk.
Tvärbalken är en viktig del i den 440 meter långa stålbron men det är inte en helt enkel match att lasta av. Efter stoppet i Frihamnen går färden vidare. Klockan nio på fredag passerar Meri genom Götaälvbron – med minsta möjliga marginal.
– Det är bara 20 centimeter mellan fartygets reling och Götaälvbrons ledverk på varje sida, så om fartyget hade varit lite bredare hade det inte kunnat passera. Vi har fått tag på ett fartyg som är tillräckligt stort för lasten och samtidigt tillräckligt litet för att kunna passera genom Götaälvbron, säger Susanne Wiberg, trafikkontorets projektledare för byggnationen av Hisingsbron, i ett pressmeddelande.
På lördag rullas tvärbalken över från Meri med multiwheelers och placeras på brostöd nummer 16, norr om farleden. Montage av tvärbalken påbörjas. Därefter monteras sidospannen, totalt 42 stycken. Det gäller att alla delar passar ihop.
– Det är stora delar som ska fogas samman med millimeterprecision och det gäller att allt stämmer när vi ska montera sista delen, så det är mycket små toleranser, säger Susanne Wiberg.
På söndag ska fartyget ta sig tillbaka till Bilbao i Spanien för att hämta den andra och sista tvärbalken till Hisingsbron.
Bron byggs av Skanska-MTH och beräknas stå färdig år 2021 och då ska Götaälvbron rivas. Så här är det tänkt att bli när det är färdigt, sett från Ringön: