info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Byggtekniken som gör att valvbron kan stå – i 2000 år

Det finns valvbroar som stått i 2 000 år. Byggtekniken är enkel och genial och de överlever tack vare fysikens lagar.

Bron Pont du Gard över floden Gard i Frankrike. En bro i flera spann som är 270 meter lång och 49 meter hög. Foto: Wikimedia commons

1. Håller i en evighet

Som så mycket annat när det gäller byggteknik så ligger romarna bakom valvbroarna. Under deras tid tog konstruktionen stora steg framåt. Arkitekten som ritade Pont du Gard i södra Frankrike under det första århundradet efter Kristus, lovade att bron skulle hålla i minst femtio år. Han hade nog häpnat om han fick veta att den står där över floden Gard än i dag.

Vatten är ett av hoten mot en stenvalvsbro. Strömmande vatten kan äta upp det mesta, även brofästen och bropelare. Foto: Ayo Hansson

2. Hjässtenen är nyckeln

Tekniken bakom valvbroar är lätt att förstå. Grunden är att det måste finnas ett starkt stöd, brofästen, på var ände av bron. Tänk er sedan en ställning med en cirkelformad form i trä mellan de två brofästena. Efter det är det bara att stapla sten, från sidorna av valvet och in mot den högsta punkten på bågen. Och till slut trolleritricket: Den så kallade hjässtenen som kilas fast i toppen. Efter det kan träformen plockas bort.

3. Naturens lagar gör sitt

När träformen är borta så vill naturens lagar, tyngdkraften, att stenarna ska falla neråt. Då ökar friktionen mellan stenarna och de kilas fast mellan varandra. Stenarna hänger kvar i en vacker båge. Eftersom kraften från stenarna pressas ut mot sidorna är det helt avgörande för att brofästena står stadigt som berget.

Sveriges längsta stenvalvsbro – Östra Bron i Karlstad. 168 meter lång med 12 valv. Byggd mellan 1761 och 1797. Foto: Wikimedia commons

4. Två hot som kan fälla en valvbro

Stenvalvsbroar kan byggas i ett eller flera spann. Är det flera måste de bropelare som byggs mellan spannen vara lika starka som brofästena eftersom de utsätts för samma press. Vatten är ett av hoten mot en stenvalvsbro. Strömmande vatten kan äta upp det mesta, även brofästen och bropelare. Och om de försvagas riskerar pressen från valvstenarna att fälla hela bron.

Ett annat problem är träd. De kan slå rot bland stenarna i stöden. Med tiden blir de här rötterna större och större och till slut sprängs stöden sönder långsamt. Det här gäller främst broar som inte underhålls.

Ingvar Hansson från Landskrona fick för några år sedan, av en slump, syn på en stenvalvsbro och sedan dess är han fast. Det som intresserar mest är hur broarna är konstruerade. Foto: Ayo Hansson

5. Broar som engagerar

Det finns tusentals valvbroar i landet och det lockar många nyfikna. En som ofta tar med sig kameran för att dra ut och plåta gamla rariteter är Ingvar Hansson från Landskrona. Han köpte en kamera för några år sedan och tänkte ta tag i ungdomsdrömmen att fotografera en favoritfågel, Kungsfiskare. Något som är lättare sagt än gjort. Av en slump fick han i stället syn på en stenvalvsbro och sedan dess är han fast. Det som intresserar mest är hur broarna är konstruerade.

– Jag brukar fundera på hur man kunde bygga dessa små underverk med så enkla medel, för hundratals år sedan. Studerar man undersidan på en valvbro från 1700-talet så kan man inte annat än beundra strukturen i bygget. Hur väl man kunnat placera stenar med anpassad form som blev så stark utan annat bindemedel än gravitationen, att de står kvar. Det imponerar på mig.

Kungen krävde stenvalvsbroar
  • Under 1700-talets andra hälft byggdes det många stenvalvsbroar i landet. Förklaringen är att kung Adolf Fredrik året 1752 utfärdade en kunglig förordning som påbjöd att endast broar av sten fick byggas i riket.
  • Orsaken var att spara på virke och för att säkerställa att armén kunde ta sig fram och inte hindras av nerbrända träbroar.
Cenneth Niklasson, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Byggtekniken som gör att valvbron kan stå – i 2000 år

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig