info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Bluebeam 980×240 V49-50 PC

Beijer: "Vi menar inte att kalla någon idiot"

Beijer Byggmaterials bok Bygga åt idioter har nått ut långt över företagets förväntan och skapat en storm av negativa reaktioner.

Upprörda kunder skriver i sociala medier att Beijer borde skämmas och uppmanar till köpbojkott.

Beijers bok tog slut på mindre än två veckor. Nu har företaget tryckt upp nya inför julen. Foto: Beijer

Boken Bygga åt idioter en handbok om jobbiga kunder och hur du hanterar dom började säljas den 9 oktober i år. På mindre än två veckor tog de 10 000 exemplaren slut.

Samtidigt lanserades en podd som innehåller intervjuer med hantverkare om roliga minnen från jobbet. Den gick direkt upp till en andraplats på poddtoppen med cirka 40 000-50 000 lyssningar per avsnitt.

Reklamkampanjen innehåller också tv-reklam och kommunikation i sociala kanaler. Bakom kampanjen står Beijers reklambyrå Masscreation.

När Beijer började samarbetet med byrån 2017 sa dåvarande marknadschefen Peter Austler att syftet med den stora reklamsatsningen var att ”positionera företaget tydligare mot de professionella byggarna utan att helt skrämma bort nyfikna hemmaproffs”.

– Vårt nya koncept berättar i flera olika steg att vi står på byggarnas sida. Att vi ser och uppmärksammar dem som proffs. Att de är varmt välkomna till oss på Beijer, sa Austler i ett pressmeddelande.

Bygga åt idioter har skrivits med hjälp av 50 hantverkare och beskriver olika kundtyper och hur de kan hanteras.

Många av de kunder som blivit irriterade på reklamkampanjen har ringt och mejlat till Beijer. Andra har skrivit av sig i sociala medier som Facebook, där Beijers har en sida.

En kvinna skriver: ”Intressant att ni ser era kunders kunder som idioter…. tror ni att detta stärker ert varumärke?”

En man skriver: Skäms! Aldrig att jag befattar mig med Beijer byggmaterial efter denna kampanj. Att hävda att det finns hantverkarkunder som förtjänar att kallas idioter måste vara ett lågvattenrekord.

En annan man skriver: ”Jag skulle passa mig för att anlita hantverkare som köper hos er! Håller med om att det finns privatpersoner som kanske skulle tagga ner lite och även läsa på, men den dryga attityd ni kör med är bara fånig!”

En tredje man skriver: ”Mycket cyniskt… Vad sägs om en handbok för lärare: ”Undervisa idioter”, eller för läkare: ”Behandla idioter” Jag kommer inte anlita hantverkare som köper från Beijer 😡

En kvinna skriver: ”Bojkotta Beijer!”

Elisabet Heinrich är chef för marknad och kommunikation på Beijer Byggmaterial och väl medveten om att ordet ”idioter” är väldigt starkt.

Elisabet Heinrich.

–Vi visste att vi gick ut väldigt starkt. I butikerna har vi faktiskt inte märkt så mycket, men i sociala medier har vi fått många upprörda reaktioner från framför allt privatpersoner, säger hon och förklarar att boktiteln är inspirerad av föreläsaren och författaren Thomas Erikssons självhjälpsbok Omgiven av idioter.

– Vi menar inte att kalla någon idiot, men vi ville skapa nyfikenhet och framför allt debatt  och det har det verkligen blivit. Boken är väldigt lösningsorienterad och handlar om hur man med enkla medel kan undvika konflikter som faktiskt finns.

Många hantverkare har uppskattat humorn i Bygga åt idioter och under de senaste veckorna har flera mindre och mellanstora byggföretag hört av sig till Beijer för att köpa boken som julklapp till sina anställda. Därför har den tryckts i 6000 nya exemplar.

arrow_forward Senaste nytt
Annons
Byggnadsarbetaren 250×600 V49-50