info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons
TEKNIK

7 svar om batteribilar – så ska du resonera

Räcker elen, vad kommer det att kosta och när ska man egentligen byta till batteribil?
Björn Sandén, professor i Innovation och hållbar utveckling vid Chalmers tekniska högskola svarar.

1 / Om alla bilar i Sverige var eldrivna, skulle elen då räcka till alla?
– Ja, eldrift av alla bilar skulle kräva mindre än 10 procent av dagens elanvändning och betalningsviljan för den elen skulle vara hög. Det är också betydligt mindre än industrins ökade behov. Men man kommer att behöva styra när elen efterfrågas så att inte alla laddar samtidigt.

2 / Hur ska jag resonera? Ska jag ha kvar min gamla fossildrivna bil så länge jag kan, eller köpa en eldriven bil så fort jag har möjlighet?
– Om du kör normalmycket är det bättre att byta så fort som möjligt. Kör man sällan kan man behålla den gamla bilen.

3 / Vad kommer det att kosta att ladda en elbil i framtiden?
– Laddar man hemma kostar det vad elen kostar men man kanske kan få lite tillbaka för att stabilisera elnätet om man ”lånar ut” sitt bilbatteri till nätet korta stunder. Vad publik snabbladdning kommer att kosta beror på hur konkurrensen ser ut och vem som vill locka dig att stanna var.

 4 / Hur snabbt kommer det gå att ladda en elbil i framtiden?
– Det händer väldigt mycket på laddningsområdet och det kommer att finnas många varianter från långsamt till snabbt. Men en snabbladdning tar i dag ungefär ett lunchstopp.

Körsträcka per laddning kommer huvudsakligen att vara en kostnadsfråga.

5 / Hur långt kommer man kunna köra en elbil på en laddning i framtiden?
– Förhoppningsvis kommer man inte att överdimensionera batterierna även om batteritekniken utvecklas. Körsträcka per laddning kommer huvudsakligen att vara en kostnadsfråga.

6 / Vad är det som talar för att framtidens batterier kommer ha lägre koldioxidutsläpp än dagens och vad tror du att de kommer bestå av?
– Produktionen av batterier kommer fortsätta att effektiviseras och energin som används i produktionen kommer att bli grönare. Allt eftersom kommer även gruvdrift och metallutvinning att få mindre koldioxidavtryck. Därför kommer utsläppen att gå ner successivt.

7 / Räcker mineraler och sällsynta jordartsmetaller till de behov som finns för att gå över till batteridrivet?
– Med dagens batterier kan man komma långt, men det kommer att bli svårt om alla i hela världen ska ha lika många bilar som Sverige har i dag. För nya batterityper baserade på vanligare grundämnen blir frågan en annan. Återvinningsindustrin, liksom nya sätt att återanvända restprodukter till annat, behöver dock utvecklas parallellt med ökad batterianvändning.

Läs även:
Batteridriven firmabil mot diesel – vilken släpper ut mest egentligen?
Batteritillverkning ska bli grönare – energiåtgången ett dilemma

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: 7 svar om batteribilar – så ska du resonera

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig