Yrkesutbildningar får hård kritik
Skolinspektionen har granskat yrkesförberedande utbildningar, bland annat byggprogram, på 39 gymnasieskolor runt om i landet. Totalt intervjuades 116 elever, 120 handledare, 140 lärare och 66 rektorer.
Rapporten visar att många skolor nöjer sig med ”att få ut eleverna” och att skolan inte följer upp utbildningens kvalité under praktiken. Utbildningen på arbetsplatserna inriktas inte mot målen i läroplan och kursplaner. Detta trots att många arbetsgivare uppger att de gärna vill veta, vad det är tänkt att eleverna ska lära sig.
”Eleverna glöms bort under praktiken”
Skolinspektionen menar att skolorna ofta helt glömmer bort eleverna under den arbetsplatsförlagda utbildningen (APU). Detta trots att ämneslärarens uppgift är att ge återkoppling och bedöma prestationer och kunskaper även under APU-perioden. I de fall då lärarna hälsar på ute på arbetsplatserna, är besöken ofta korta och mest inriktade på att diskutera hur eleven trivs. Flera av de intervjuade eleverna hade inte fått något besök av läraren alls, under hela praktikperioden.
– Det är allvarligt, inte minst i ljuset av att arbetsplatsförlagt lärande kommer att få ökad betydelse då de nya yrkesprogrammen och lärlingsutbildningen införs hösten 2011, säger Sture Löf, utredare på Skolinspektionen.
Ingen kommunikation
En av de intervjuade, som kallas för ”Daniel” i rapporten, går byggprogrammets sista termin.
Daniel känner inte till vilka kurser som ingår under APU:n, och vet inte hur
APU:n påverkar betyget, men ”tror att den har stor betydelse.” Enligt läraren finns en bedömningsmatris, där handledaren enligt en skala mellan 1-5 ska värdera eleven, men handledaren känner inte till denna matris. Skolinspektionens intervjuer visar att den aktuella läraren och handledaren inte haft någon kommunikation alls, sedan den första telefonkontakten under årskurs 2. Läraren uppger att han räknar med att ”handledaren eller eleven hör av sig om det är något problem”.
Bristfällig betygssättning
Enligt Skolinspektionen fanns det endast fyra gymnasieskolor av 39 stycken, som hade bra rutiner för betygsättning. På de övriga var betygsättningen bristfällig. Ofta var det enbart elevens personliga egenskaper och beteenden i stället för de yrkeskunskaper som bedömdes.
-Det missgynnar elever som har lättare att lära sig på en arbetsplats än i skolan, säger Sture Löf, utredare på Skolinspektionen.
Skolorna har nu fått myndighetsbeslut från Skolinspektionen som anger vilka åtgärder som krävs för att varje enskild skola ska uppfylla målen.