VVS-summan chockade kund vid badrumsrenovering – nu får firman rätt
Kunden beställde en badrumsrenovering i sin villa. Men vägrade sedan att betala fakturan då hon blev ”chockad” av priset.

En kvinna i Dalarna kontaktade förra året en byggfirma för att genomföra en uppfräschning av hennes badrum. Bland annat skulle mattan rivas ut och ersättas med en ny.
Men när jobbet påbörjades tvingades byggfirman riva ut allt ned i krypgrunden, ta bort gamla gjutjärnsrör och sedan bygga upp allt igen. De behövde därför ta hjälp av vvs- och elfirmor för att göra nödvändiga arbeten, som till exempel rördragningar, rapporterar VVS-forum.
LÄS ÄVEN: Rörmokare och Teknikavtalet – detta gäller för alla tillägg
Det här gjorde att priset blev 20 000 kronor mer än vad som stod i den ursprungliga offerten. Kvinnan ”betalade i protest” men vände sig sedan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och krävde ett prisavdrag. I anmälan står det att hon blev ”chockad över att priset var 20 000 kronor över offertpriset”
LÄS ÄVEN: Vvs-montören har sökt över 200 jobb
ARN beslutade dock att hennes krav ska avslås och att hon rekommenderas att betala hela summan. Bland annat då hon ”har varit medveten om att extra arbete har behövts och det finns inget som visar att hon protesterat mot att arbetet gjordes eller att parterna har avtalat ett fast slutpris. Därför har företaget rätt till pristillägg och storleken på det bedöms vara korrekt”, enligt ARN-beslutet.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde