info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Vvs-montören om sina ovanliga uppdrag: ”Flyglarm varje natt”

Från ett flyktingläger i Tchad till ett krigsdrabbat Ukraina. Vvs-montören Mats Olsson från Ystad lägger rör i tuffa miljöer.
– Jag var aldrig rädd, men jag var alert, säger han.

VVS-montören åker på internationella uppdrag
"Jag har fått tjänstledigt för att åka på uppdrag", säger Mats Olsson. Foto: Privat

I en trång sovkupé färdas Mats Olsson och hans grupp från Polens Warszawa mot Ukraina. Trots att natten fallit utanför det skrangliga tåget från 1970-talet ligger han vaken. Men det är inte Rysslands bomber som oroar honom.

– Allt skramlade på tåget. Jag var rädd att det skulle spåra ur.

I vanliga fall jobbar Mats Olsson som vvs-montör på Sture Anderssons rörinstallationer i Ystad. Men för några år sedan ansökte han om att bli insatspersonal hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

– Jag har alltid velat hjälpa till på något sätt, och sen dök det upp en annons från MSB där de sökte personer som kunde åka på internationella uppdrag.

När han gått kurserna som krävdes kom han med i MSBs resursbank. Och så kom det sig att han våren 2025 tackade ja till ett uppdrag i Ukraina.

Här installeras duschar och toaletter i tältlägret i Ukraina. Foto: Privat.

VVS-arbete i krigstid

Efter en 17 timmar lång tågresa går färden vidare mot den ukrainska staden Uman, cirka 20 mil söder om huvudstaden Kiev.

Härifrån utgår gruppens uppdrag under månaden som följer: bygga upp ett tältläger där ukrainska minröjare ska utbildas.

– Det var över 20 tält som skulle upp, och jag skulle som ensam vvs-montör installera vatten och avlopp i lägret. Så det var väldigt mycket jobb.

Uman, där Mats Olsson och hans grupp bor under veckorna i Ukraina, saknar strategiska mål för ryska attacker och är därmed en relativt lugn stad. Men säkerhetshotet från Ryssland är ändå konstant närvarande. Om nätterna väcks de av flyglarm.

– Drönarna som sköts från svarta havet mot Kiev flög över Uman. Men vi såg aldrig någon explosion och jag tror att det gjorde att vi kände oss lite skyddade. Jag var aldrig rädd, men jag var alert.

Mats Olsson och hans kollega kollar in ett fordon som används av Ukrainska minröjare. Inuti finns bland annat en dusch för längre perioder ute i fält. Foto: Privat.

Den första resan

Resan till Ukraina är inte den första som Mats Olsson gjort med MSB. 2024 åkte han tillsammans med två elektriker och en gruppchef till Tchad för att bygga boenden till hjälparbetare vid flyktingförläggningen Farchana.

– Det mesta var redan byggt av lokala rörläggare, så min uppgift var att se till att allting fungerade innan det sattes i drift.

På plats samarbetade Mats Olsson med en lokal vvs-montör.

– Det var en fantastisk kille. Han pratade arabiska och franska, jag pratade inget av det. Men vi kunde ändå förstå varandra.

I Farchana var materialbristen, till skillnad mot Ukraina, en av de största utmaningarna.

– WC-stolarna och handfaten var av dålig kvalitet, men det var bara att gilla läget. Det var omöjligt att få tag på material om man inte hade det med sig, så man fick hitta på andra lösningar.

Mats Olssons vvs-kollega i Farchana, Tchad. Foto: Privat.

”Vill åka igen”

Farchana ligger nära gränsen till Sudan och tusentals människor har flytt hit på grund av krig. Men även om flyktinglägret erbjuder skydd från kriget är livet där långt ifrån enkelt.

– Det var en chock när vi kom dit med den extrema fattigdomen. Vissa saker jag var med om går inte att förklara för någon som inte varit där.

Efter hemkomsten från Tchad har han fortsatt att ha kontakt med de andra i teamet via en chattgrupp.

– Man blir ett väldigt sammansvetsat gäng. I chatten kan vi bolla saker även nu efteråt.

Trots att uppdragen i Tchad och Ukraina stundtals varit svåra råder det ingen tvekan om att Mats Olsson skulle vilja åka på fler uppdrag via MSB.

– Det är jobbigt att vara borta från familjen, men fyra till sex veckor hade jag kunnat tänka mig att åka igen.


Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde

Att vara insatspersonal hos MSB
  • Om du har en kompetens som MSB söker kan du ansöka om att bli operativ personal
  • Om du kommer med i MSBs resursbas får du intresseförfrågningar om att delta i insatser
  • Efter din intresseanmälan beslutar MSB om du får åka på uppdraget
  • För att få åka på en insats behöver du genomgå MSB:s introduktionsutbildning
  • Insatstidens längd varierar

Källa: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Olivia Östlin, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Vvs-montören om sina ovanliga uppdrag: ”Flyglarm varje natt”

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig