info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Var femte byggelev underkänd

Läsåret 1998/99 blev nästan var femte byggelev underkänd i svenska och matematik på gymnasiet

Bristande motivation och dåliga förkunskaper från grundskolan är några orsaker till att eleverna blir underkända i sina kärnämnen.
I det nuvarande byggprogrammet ingår åtta kärnämnen; matematik, svenska, engelska, estetisk verksamhet, idrott och hälsa, religionskunskap, naturkunskap och samhällskunskap.
Våren 1999 underkändes 18,5 procent av byggeleverna i svenska B, litteraturkunskap. I matematik var siffran 17,2 procent, i religionskunskap var det 15,2 och i engelska 15,0.
– Siffrorna visar att eleverna har stora svårigheter att tillgodogöra sig kunskaperna. Men det kan också vara skolans fel, eftersom skolan inte lyckats med att integrera kärn- och karaktärsämnen, säger Anna Barklund, undervisningsråd på Skolverket.
Det finns flera orsaker till de dåliga siffrorna, exempelvis den låga studiemotivationen.
– Eleverna är skoltrötta och ämnena är för abstrakta. Byggeleverna vill lära sig att bygga, inte ägna sig åt Strindberg. De har inte heller med sig tillräckliga kunskaper från grundskolan, säger Olle Adolfsson, utbildningskonsulent på Byggnadsindustrins yrkesnämnd.
Tidningen Byggnadsarbetaren tar i nästa nummer upp problemet kring att många byggelever blir underkända i sina kärnämnen. I två reportage skildras gymnasieskolor som på olika sätt har lyckats med att motivera skoltrötta elever.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Var femte byggelev underkänd

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig