info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Upprört efter fackets utskick om försäkring: "Har varit alldeles för otydliga"

Brevet såg ut som ett reklamutskick, det gick inte att tacka nej och försäkringen skulle fortsätta automatiskt efter tre månader. Erbjudandet om en ny juristförsäkring har upprört flera medlemmar i Byggnads.
– Jag blir påtvingad en försäkring som jag inte har bett om, säger snickaren Mats Carlegrund.

Flera medlemmar är förbannade på erbjudandet från Byggnads om den automatiska anslutningen till den nya juristförsäkringen. "Vi har varit för otydliga", säger Christer Roos, försäkringsansvarig på Byggnads. Foto: Byggnads, Mostphotos, Privat

Under torsdagen i förra veckan damp det ner ett kuvert från försäkringsbolaget Help i brevlådan hos snickaren Mats Carlegrund, som är medlem i Byggnads.

– Det såg ut som ett reklamutskick och det var bara en slump att jag öppnade det, säger han.

Kuvertet innehöll information från Byggnads om en ny juristförsäkring. De tre första månaderna var försäkringen kostnadsfri därefter fortsatte försäkringen automatiskt.

Det fanns möjlighet att tacka nej till försäkringen genom att skicka in förfrankerad talong, men också via en QR-kod.

”Det var irriterande”

Eftersom Mats Carlegrund inte vill ha försäkringen försökte han förgäves att scanna in QR-koden.

– Jag ringde till Help kundservice för att få hjälp. De sa att det skulle gå, men det gjorde det inte. Det var irriterande att jag inte kunde trycka på knappen och tacka nej.

Mats Carlegrund är upprörd över att han automatiskt blev ansluten till försäkringen och riktar kritik mot sitt fackförbund Byggnads.

– Jag blir påtvingad en försäkring som jag inte har bett om. Om jag vill ha en juristförsäkring så skaffar jag den själv. Det kunde ha varit ett erbjudande från Byggnads i stället om jag vill ha försäkringen eller inte.

Flera andra medlemmar har hört av sig till tidningen och är förbannade över den automatiska anslutningen.

”Har varit alldeles för otydliga”

Christer Roos, försäkringsansvarig på Byggnads, svarar så här på kritiken från medlemmarna.

– Utskicken gick ut under veckan (läs förra veckan), men problemet var att Help inte fick QR-koden att fungera. Det var många som ville tacka nej som inte kunde göra det, men sedan i fredags ska det vara åtgärdat.

–Enligt Help ska felet också ha berott på att en del scannar med sitt bank-id på mobilen istället för med kameran, säger han.

Flera medlemmar känner sig påtvingade en ny försäkring. Kommentar?
–Vi (Byggnads) och Help har varit alldeles för otydliga i erbjudandet. Efter tre månader skickas det ut en faktura till medlemmen, men om man inte vill ha försäkringen så låter medlemmen bli att betala fakturan. Men det har vi inte lyckats förklara.

Hur ska ni få ut den informationen?
– Vi måste se till att det blir en tydlig information om detta samtidigt som fakturan kommer ut till medlemmarna.

En medlem trodde att brevet från Help var ett reklamutskick. Vad säger du om det?
– Även här har vi har varit alldeles för otydliga, säger Christer Roos. 

Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Upprört efter fackets utskick om försäkring: "Har varit alldeles för otydliga"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig