Tyska kulturplåtslagaren om jobbet i Sverige: "Hade bara ett gammalt foto"
Kulturplåtslagaren Michael Messerschmidts hantverk når ofta höga höjder. Många ser upp till hans arbeten och det över stora delar av världen. Själv är han noggrann med alla detaljer, som den mästare han är.
Michael Messerschmidt är en av få så kallade kulturplåtslagare i Europa, hantverkare som ägnar sig åt att rekonstruera spiror, ornament och andra historiska takdekorationer. Han har sin verkstad i Thüringen, ett område som ligger i centrala delen av Tyskland.
– Vi gör mycket till gamla hus men vi tillverkar även liknade föremål i modern tappning till nya byggnader, berättar han.
Men den huvudsakliga sysslan, cirka 80 procent av tiden, är ändå att tillverka föremål i samband med renoveringar av gamla kyrkor, slott, herrgårdar och andra byggnader. I det arbetet har 48-årige Michael stora delar av världen som arbetsfält. Främst får han beställningar från Europa och USA, men det händer även att han skickar plåtarbeten längre än så. Till exempel har han gjort jobb till byggnader i Sydafrika.
Han har även tillverkat många detaljer till byggen i Sverige. Så sent som i höstas konstruerade han spiror till den stora renoveringen av taket på Sofiakyrkan i Jönköping. Kyrkan byggdes 1888 och har nu återfått sin forna glans.
– Det var åtta guldglimrande tornspiror i koppar. Jag hade inte så mycket information om hur de skulle se ut. Bara ett gammalt fotografi, säger Michael.
Med hjälp av fotografiet gjorde han en skiss hemma i plåtverkstaden.
– Vid den här typen av jobb är det viktigt att få till bra proportioner som stämmer med övriga byggnaden. Det fanns inga exakta mått och alla delar måste vara likadana. Det mest utmanande i projektet var att få till blommorna. Alla detaljerna är viktiga.
Ofta vid Michaels projekt så tillverkar han själva utsmyckningen hemma i verkstaden, plåtarbeten som sedan skeppas till aktuellt bygge. Väl på byggarbetsplatsen monteras hantverksarbetet fast av lokala plåtslagare. Så gick det även till på Sofiakyrkan. I det fallet gjordes även den sista finishen med själva bladguldet i Sverige. Då av kyrkans egna hantverkare.
Jobbet i Jönköping är ett typiskt jobb för Michael. Det är inte ovanligt att det finns en del ”hål” i beställningarna. Ett tomrum som han får fylla i med fantasi, konstnärlighet och inte minst erfarenhet. Egenskaper som han fick användning för 2020 när han skulle göra en reproduktion av en lanternin, en slags kupol, till en byggnad i Tyskland.
– Det fanns inga ritningar eller gamla foton tillgängligt, men vi fick tag på ett vykort som var postat 1908. Från det kortet tog vi fram proportioner och ungefärliga mått. Det var utmanande och kul.
Michael Messerschmidt har varit kulturplåtslagare sedan 1991. Han gick en utbildning på 3,5 år. Mästare blev han 2002.
Zink, koppar, aluminium och rostfritt stål är några av de material som Michael använder flitigast i verkstaden. En teknik som Michael ofta använder är trycksvarvning. Han tillverkar då en form, i till exempel trä. Sedan monteras formen och plåtstycket som ska formas i en svarv. När plåten sedan roterar i hög fart pressas plåten och formen samman. Med den här metoden kan han tillverka bitar helt utan skarvar.
En sak till. Michael tillverkar självklart även en och annan vindflöjel i plåt. Det har säkert blivit rätt många genom åren. Och nästa gång kanske tuppen blir större och ser stoltare ut än vanligt då han säger att ”han aldrig skulle lämna ifrån sig något han inte var helt nöjd med”. Således tio av tio på Stoltometern.