info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Tunnelbyggare på prov får sluta

I våras anställde Malmö Citytunnel Group, MCG, sex tunnelbyggare på prov. De fick löfte om jobb i flera år. På fredag arbetar de sin sista arbetsdag på MCG, som bestämt att handla upp arbetskraft på entreprenad till 2,3 miljarderstunneln.

Gert Larsson och Mats Anderberg började etablera Citytunnelns betongstation i Hyllie den 6 april i år. En månad senare fick de sällskap av Fredrik Mårtensson, Daniel Sjölin och bröderna Reine och Rickard Bertilsson.
– Tre till fyra års jobb. Det var deras argument för att locka hit oss, berättar Fredrik, som mest kallas Figge i boden vid vattentornet söder om Malmö.
De blev provanställda, trots att de tillsammans har upp mot 30 års erfarenhet av anläggningsjobb. Men så är det alltid, accepterar de inte det får de inga jobb, säger de. Torbjörn Uddmark, personalhandläggare på MCG, som består av tyska Bilfinger Berger AG samt de båda danska företagen Per Aarsleff A/S och E Pihl & Sön A/S, säger att provanställning är kutym i branschen. Alla, oavsett erfarenhet, blir provanställda. 
Men löftena om en säker framtid visade sig vara tomma.

Lagbasen som rekryterats direkt till projektet från Hallandsåsen, Niclas Silfverberg, förhandlade den 11 juli med konsortiet om de kommande jobben.
– Då sa de att de hade haft styrelsemöte och att de beslutat att alla jobb skulle ut på räkning.
För Niclas del ledde den förhandlingen till att han direkt åkte tillbaka till sitt gamla jobb, Hallandsåsen. För de sex på betongstationen innebar det att de i början av augusti fick besked om att deras provanställningar upphör den 26 augusti. De får sluta innan det jobb de blivit lovade ens påbörjas.
Byggnads avdelning i Malmö har begärt förhandling med MCG men förhoppningarna om att konsortiet ska ändra sig är små.
– Vi får nya jobb. Det är ingen snyfthistoria på det sättet, säger Figge.
– Men snart måste facket och regeringen reagera på att miljardprojekt med skattemedel som skulle ge jobb inte ger ett enda svenskt jobb. I stället hamnar alla skattemiljarder i Polen och Tyskland.

MCG:s del av citytunneln är den största entreprenaden i projektet. Den består av två parallella tunnlar fån Hyllie till Malmö Central samt en station vid Triangeln. Entreprenadsumman är 2,3 miljarder, cirka en fjärdedel av hela projektets kostnad.
Entreprenaden består av grävd tunnel, så kallad cut and cover-tunnel, samt borrade tunnlar där samma teknik används som den som nu används vid Hallandsåsen. Tunnelelementen tillverkas i en elementfabrik på Hyllieområdet.
Den grävda tunneln i Hyllie påbörjas i november och ger 50 till 70 byggjobb i ett och ett halvt år. Stationen vid Triangeln kommer att ge många jobb liksom elementproduktionen. Elementfabriken börjar byggas i höst men enligt Torbjörn Uddmark är det ännu inte klart om den byggs av prefab eller på plats. Tunneldrivningen påbörjas först 2007.

Produktionschefen Per Semmling säger att arbetskraften kommer att handlas upp i etapper efter geografisk belägenhet och arbetsinnehåll. Grävtunneln i Hyllie kan delas in i fyra olika arbetskraftsentreprenader.
– Det är ett principbeslut vi tagit för att nå riskspridning och kostnadseffektivitet, säger Per Semmling.
De provanställda tunnelarbetarna avslutar sitt jobb på MCG med att gjuta en betongplatta i en ficka för ballastmaterial vid betongstationen. De konstaterar att de drabbats av effekterna av lönedumpning och de är oroade.
– Facket måste börja ta strid på ett annat sätt annars finns det snart varken fack eller svenska byggnadsarbetare kvar, säger Daniel Sjölin.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Tunnelbyggare på prov får sluta

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig