Tunnelbanekostnad gick från 600 miljoner till 2,5 miljarder
Bygget av den nya tunnelbanan till Barkarby norr om Stockholm har kraftigt fördyrats. Notan för några av arbetena som beräknades gå på 600 miljoner är nu uppe i drygt 2,5 miljarder, skriver tidningen Byggindustrin.
I maj stämde SL Nya tunnelbanan AB, Region Stockholm, företaget SBT Sverige AB på nära en miljard kronor. Det efter arbeten med Järfällatunneln mellan Akalla och Barkarby, en del av utbyggnaden av tunnelbanans blåa gren. Regionen pekade på stora problem med förseningar, brister i arbetsmiljön och undermåligt arbete och beloppet man kräver, 970 miljoner, är en sammanställning av ”alla de kostnader som SBT orsakat”.
SBT är ett dotterbolag till Subterra som ingår i Tjeckiens jättekoncern Metrostav.
Två av anläggningsentreprenaderna har under arbetets gång brutits ut från SBT-kontraktet och upphandlades på nytt. Vann kontrakten gjorde företagen Rover och Implenia. Det är kostnaderna för dessa jobb som tidningen Byggindustrin granskat.
Notan svällde
När ungefär hälften av arbetena var klara hade kostnaderna redan hunnit svälla med en miljard kronor. Nu visar Byggindustrins kartläggning att Rovers och Implenia fakturerat drygt 2,5 miljarder kronor. Jobben beräknades i ett inledande skede vara värda 600 miljoner.
Till Byggindustrin pekar SL Nya tunnelbanan ut flera orsaker till den kraftiga fördyringen. Bland annat tidigare felberäkningar på mängden jobb som ökat personalkostnaderna. Men också rena byggfel.
– Det fanns stora mängder fel i Subterras arbeten. Det var gjutet i fel kvalitet, biljetthallen i Veddesta saknade pålning vilket ledde till att vi fick vattenbila bort betongplattan för att slå ner nio pålar, säger Jörgen Niklasson, avdelningschef Norr på Nya tunnelbanan, till Byggindustrin.