Trafikverket testar UE-broms i miljardprojekt
Ett företag får ta in ett företag som får ta in ett företag. Sen är det stopp. Trafikverket väljer att testa UE-begränsningar när Ostlänken ska byggas.
Trafikverket ska bygga Ostlänken, en 160 kilometer lång dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping. Projektet bedöms kosta drygt 91 miljarder kronor.
Nu står det klart att myndigheten väljer att införa en begränsning av antalet led i varje UE-kedja. Huvudentreprenören får ta in ett bolag som får ta in ett bolag innan UE-bromsen slår till.
Men det gäller bara i två delar av projektet, vilket Byggkoll var först att rapportera om. Båda delprojekten ska genomföras med ersättning på löpande räkning, det finns alltså inget fast pris utan Trafikverket ska betala utifrån ”verifierade självkostnader”.
LÄS ÄVEN: Veidekke-ilska mot Byggföretagens UE-utspel
– Långa UE-kedjor gör det svårare för oss som beställare att ha en god översyn och kostnadskontroll i löpande räkning-kontrakt. Men vi ser också att de långa kedjorna gör att det kan finnas finns en större risk för arbetsmiljö- och säkerhetsbrister, ekonomiska oegentligheter och osunda konkurrensinslag, säger Trafikverkets chefsjurist Jennie Magnusson till Byggnadsarbetaren.
Ventil för kompetens
Det ska dock finnas en ”ventil”, vilket betyder att Trafikverket i undantagsfall trots allt kan ge tumme upp åt fler underentreprenörer i samma kedja. Men då måste det finnas goda skäl för det.
– Tanken med en ventil är att det kan uppstå situationer när det behövs ytterligare led, vilket till exempel skulle kunna vara viss kompetens. Men det ska ske kontrollerat. För oss är det viktigt att det blir en levande dialog i projektmiljön, med god ordning och kontroll på vilka underleverantörer som är knutna till projektet. Vi är givetvis inte ute efter att begränsa en sund och god konkurrens eller göra det svårare för mindre- och medelstora företag, säger Jennie Magnusson.
LÄS ÄVEN: Nu har EU röstat om UE – så här blev resultatet
Det finns en diskussion om begränsningar av antalet ue-led ligger i linje med upphandlingslagstiftningen. Trafikverkets bedömning är att man måste utgå från de enskilda objekten och utifrån ”de allmänna upphandlingsrättsliga principerna”.
Har ni fått någon respons på att ni nu väljer att införa begränsningen?
– Jag har personligen inte hört några kraftiga invändningar mot att vi väljer denna väg. Jag skulle säga att det snarare har uttryckts en förståelse.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.