info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Så är det att köra spindeln i byggnätet – "Man får ju rätt mycket kommentarer..."

Den klättrar uppför branta backar, kör i djupa diken, gränslar uppstickande hinder och kan höjas eller sänkas över en och en halv meter. Spindelgrävaren är lika delar grävmaskin och månlandare och nu har den börjat synas till på svenska byggen.

Foto: ANK/Truls Osterud.

Maskinen heter M545X från schweiziska tillverkaren Menzi Muck. Muck var en tysk sagofigur med magiska skor som lät honom ta sig fram snabbare än alla andra samt en magisk käpp som kunde hitta gömda nergrävda skatter. Det är inte svårt att se varför de valt namnet.

Spindelgrävare har fyra hydrauliska armar som styrs individuellt med joystick. De kan roteras ut från hytten i sidled vilket ger maskinen en totalbredd från 220 till närmare 600 cm. Genom att sträcka ut eller dra in armarna kan underredets lägsta punkt varieras från 15 cm under hjulnivån – exempelvis om den står över ett dike – till en markfrigång på 155 cm. Tillverkaren utlovar att den klarar att arbeta i ett vattendjup av 220 cm.

Höj- och sänkbarheten innebär också att man kan gränsla uppstickande hinder som annars måste manövreras runt. Därför kör just nu en spindelgrävare runt på ett större bygge vid Pampas Marina i Solna och gräver gropar inför gjutning mellan en nåldyna av uppstickande stålstänger.

– Det är berggrund och vi har ett stort antal dragstag som sitter nerborrade i berget. Det är ganska trassligt att ta sig förbi där med en vanlig grävmaskin och minigrävare har liten kapacitet. Spindelgrävaren är väldigt rörlig och kan lyfta sig över dragstagen, samtidigt som den är lika effektiv som en större grävare, säger Jacob Foghammar, arbetsledare.

Ärligt, tog ni in maskinen för att den är effektiv eller för att den är ball?

– (skrattar) Visst är den ball. Men den är effektiv. Dyr, men det blir lönsamt i slutändan. Plus att vi använder den till att klättra upp på berget och lyfta ner material, säger Jacob Foghammar.

Entreprenaden är utlagd på Björkfors Gräv & Markservice AB, baserade i Östergötland. De köpte in den första spindelgrävaren 2016, en begagnad Menzi Muck M545. 2020 bytte ägaren Lars Götesson upp sig mot maskinen han kör nu, den uppgraderade modellen M545X.

Lars Götesson. Foto: ANK.

Kan den verkligen ta sig fram var som helst?

– Njae, men i stort sett. Man kan stå i diken, man kan bli närmare sex meter bred eller gå ner till 2,40. Den går uppför slänter, ner i hålor. Det beror på hur mycket fantasi man har, ler Lars Götesson.

Från början är spindelgrävaren framtagen för buskröjning och andra markarbeten i alpmiljö, men enligt tillverkaren används den lika framgångsrikt i exempelvis Floridas sankmarker. Björkfors Gräv har de senaste två säsongerna använt sin maskin till att röja vägslänter utmed E4. Det är första gången han kör den på ett stort husbygge.

– Det är väldigt tätt mellan dragstagen i backen här. Då kan jag gränsla dem eller åka jämte. Annars hade man fått återfylla i takt, det här går ju snabbare.

Det finns ingen utbildning för spindelgrävare, föraren får skaffa kompetensen på egen hand. Och det är fler detaljer att hålla koll på än i de flesta grävmaskiner.

– Det tar lite tid att lära sig, man får nöta in det. Men det är kul! Och när en kommer ut till ett sånt här ställe vet ju folk inte vad man kan göra med maskinen. Så i början får man ju rätt mycket kommentarer…

Här uppe i Norden representeras tillverkaren av Norgebaserade Menzi Muck Scandinavia AS.

– Intresset har verkligen ökat. Det ringer någon från Sverige varje vecka, säger VD Truls Osterud.

Han är som förväntat vag kring vad en fabriksny M545X kostar. Priset påverkas förstås också av vilken utrustning maskinen kommer med. Utöver olika utföranden, ett antal skopor och andra tillbehör så går det också att välja till en vinsch.

– Man kan väl säga så, att man kommer långt med tre miljoner, men längre med fyra.

Fakta, Menzi Muck M545X

* Vikt utan skopa från 13,5 ton

* 4,1 liters 4-cylindrig Deutz dieselmotor som levererar 610 Nm vridmoment och 155 hk vid 2000 varv

* Maxfart 15 km/h

* Däckbredd upp till 800 mm

* Vid tre meters längd kan aggregatet lyfta 9,8 ton. Fullt utsträckt till 6 meter är lyftkapaciteten 4,3 ton

* De främre armarna kan maximalt höjas 170 cm från marken

* Styrenheten känner av vinklarna på armar och hjul och kopplar automatiskt in differentialspärr

Artur Nordfors Kowalski
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Så är det att köra spindeln i byggnätet – "Man får ju rätt mycket kommentarer..."

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig