Nytt tätningsmedel prövas i Hallandsåsen
Igår började Skanska injektera tunneln.
Arbetet kommer att pågå i cirka en vecka och upp till 10 ton av medlet kommer att injekteras i bergets alla små sprickor.
Målet är bland annat att se hur effektiv tätningen blir och hur medlet påverkar miljön. Prover på vattnet som rinner ut kommer fortlöpande att tas.
– Tunneln är förinjekterad med cement, som täcker de stora sprickorna. Det nya medlet kallas Cembinder och har visat sig kunna tränga in bra i de små sprickorna, säger Linda Haddemo på Banverket.
Cembinder och har prövats under fyra år av forskare på Chalmers i samarbete med Banverket, Akzo Nobel och Eka Chemicals.
De tre viktigaste beståndsdelarna är kiseldioxid, koksalt och vatten. Enligt labbtesterna är ämnena i Cembinder inte farliga för miljö eller människor.
Forskarna på Chalmers tror att det nya tätningsmedlet påverkar miljön mindre än vanligt cement.
Om Banverket får klartecken att fortsätta tunnelbygget och Cembinder fungerar bra, kommer medlet att användas i det fortsatta arbetet.
Men det kommer att dröja flera år innan medlet börjar användas i stora mängder, och till dess ska forskarna studera hur medlet fungerar i tunneln på längre sikt.