Markus körde i tio timmar för reservdelen: ”Litar inte på posten”
Markus Edström, 30, grävmaskinist på ÖGAB i Åtvidaberg, valde att åka i tio timmar för att fixa en reservdel till sin maskin. Det var det värt – för enligt honom kostar en dag med stillastående maskin 10 000 kronor. Här är hans historia.

”Jag jobbar som grävmaskinist. Från oktober till juni är det mestadels markberedning, resten av året är det avlopp, rensa diken, laga vägar och mycket annat. Det finns alltid något att göra. Och ofta något som strular med min grävmaskin, en Hyundai 145. Men det får man räkna med när man kör med begagnade grejer.
Tidigare i våras blev det riktigt stökigt. Jag upptäckte att det blev skit i tanken. Den hostade till några gånger, sen stendog den bara. Det var inte kul. Jag var ensam ute i skogen och hade en tydlig deadline att bli färdig inom en viss tid.
Jag har tidigare byggt om maskinen lite provisoriskt, vilket gjort att jag behöver byta filter lite då och då. Jag tänkte att det var det som strulade, men när jag plockade isär filtret såg jag att det trycktes ut diesel. Det visade sig att det var pumpen till vattenseparatorn och filterhållaren som var trasig.
Jag började ringa runt för att kolla om det fanns reservdelar, men inget fanns i närheten.

Men till slut fick jag napp. Ett företag på Västkusten hade en vattenseparator med inbyggd handpump, vilket gjorde att jag inte behövde göra någon ombyggnation. Men det var för sent på dagen för att de skulle kunna skicka den, så jag bestämde mig för att slänga mig i bilen och hämta den på plats. Jag litar inte på posten, det har hänt att jag väntat en vecka på reservdelar.
Och en stillastående dag kostar mig 10 000 kronor, så jag hade ingen möjlighet att stå still med maskinen i två, tre dagar och bara vänta.
Förra året hade jag också en jäkla otur, när jag skulle starta min förra bil, en Renault Kangoo diesel, exploderade batteriet och hela bilen brann upp. Det gjorde att jag tvingades köpa en ny bil. Men nu har jag en pickup som ligger fantastisk på vägen, så det blev trots allt en väldigt trevlig resa. Jag körde tio timmar tur och retur för att fixa reservdelen, men det var kul att få se västkusten, det är otroligt vackert.
Jag körde tio timmar tur och retur för att fixa reservdelen, men det var kul att få se västkusten, det är otroligt vackert.
Dagen efter kunde jag byta ut alla grejer, lufta maskinen och vara igång och köra vid klockan nio igen. Jag tappade nästan ingen tid alls och lyckades hålla deadline.
Och om du nu undrar så fungerar maskinen toppen. Eller allt utom AC:n. Den strular så det är svettigt som bara den om det inte blir korsdrag. Men det är som sagt något man får räkna med när man kör begagnade grejer.”
Berättat för: Michael Toll