info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Brandskyddsföreningen 980×240 v48

Kranförarnas larm från kokande hytter: "Man blir dåsig, tappar fokus"

Kranförare lider i sommarhettan av att deras hytter saknar AC eller har luftkonditionering som låter för mycket. Samtidigt kan värmen öka risken för olyckor.

Temperaturer över 30 grader på byggena. Kranförare far illa i värmen. Foto: Privat, Mostphotos

År efter år samma problem på sommaren. Det blir kokande hett i många av kranförarnas hytter där de omges av glas.
– Det är helt galet, så har det varit för mig sedan jag började som kranförare 2010, säger Torbjörn Kjellberg, från sin hytt på ett bygge i närheten av Trollhättan.

Många av landets tornkranar saknar helt AC, luftkonditionering.
– Nu jobbar jag för andra gången i en kran där det faktiskt finns en fungerande AC men ljudet är så högt, 75 decibel, att jag står inte ut att ha den på. Man måste ha walkie talkie på det högsta då. Så nu har jag AC:n avstängd och kör med öppna fönster, säger Torbjörn Kjellberg.

Dagen innan var det 29 grader utanför fönstret och lika varmt inne i hytten. Han säger att det innebär en risk att sitta i en alltför varm hytt.

– Blir det över 30 grader kokar vi. Man blir dåsig, tappar fokus och det blir inte bra. Samtidigt har vi höga produktionskrav. På marken finns folk som jobbar med väggar på fem, sex ton som jag lyfter. Vi har ett enormt tempo men inget får hända.

Kranföraren Torbjörn Kjellberg har själv blivit dålig av värmen på jobbet.

Han har själv vid ett tillfälle blivit sjuk av värmen på jobbet.
– Ett av de första åren jag körde kran var det en enormt varm sommar. Jag drack och drack men slutade svettas för jag hade inget vatten kvar i kroppen och jag fick värmeslag. Det var bara att klättra ner och åka hem, sedan var jag hemma i en vecka, berättar Torbjörn.

Nu försöker han sitta i så lite kläder som möjligt utan att det är opassande och att dricka mycket. Men han tycker det är dåligt att frågan om en dräglig miljö i alla förares hytter inte är löst.

– Jag har tjatat i alla år, både på byggföretag och uthyrare. De borde få tillverkarna att agera och bygga bättre utrustning. Redan då jag jobbade som kran- och hissmontör hörde jag kranförarnas klagomål och såg att problemen låg hos tillverkarna. Men det är väl en kostnad och vi har även problem på vintrarna. Då är det för kallt.

I en annan kranhytt, i Växjö, svettas kranföraren Christer Sunesson.

– Igår när jag kom var det 32 grader i hytten, nu är temperaturen nere på 27, berättar han, när vi talas vid.

Han har själv suttit och svettats i alla år under sommartid och har också erfarenhet av nya kranar med aircondition som brummar så mycket att han stängt av funktionen. På de kranar han kört har AC:n suttit i taket och ljuden förstärks inne i hytten.

– Istället sitter man med öppen dörr och drag, men det borde gå att få fram en bättre teknik. Det ska inte behöva vara stekhett på sommaren och kallt på vintern i hytterna, säger han.

En annan kranförare med många års erfarenhet tycker att kranförare inte uppskattas, eftersom många tvingas fara illa på bygget.
– På många ställen är kranförarna inte värda ett skit. Det här skulle varit löst för länge sedan, säger en förare som kör både torn- och mobilkran sedan många år.

Det är som att sitta i en bastu eller ett växthus

Han berättar att moderna mobilkranar idag oftast har AC men att det är betydligt ovanligare i tornkranar.
– Jag sitter här i en tornkran och har ingen termometer men det är fruktansvärt svettigt. Det är som att sitta i en bastu eller ett växthus och visst kan man öppna fönster och dörrar men då kommer det in damm och getingar.

Han tror att många inte vågar protestera trots allvarliga risker i arbetsmiljön.
– Så fort du säger ifrån det minsta lilla blir du utbytt, säger han.

Ulf Kvarnström, Byggnads arbetsmiljöombudsman, säger att det ska göras skriftliga riskbedömningar av förarnas arbetsmiljö.
– Har arbetsgivaren inte gjort den här riskbedömningen och någon mår dåligt upp i hytten, då är min uppfattning att arbetet ska stoppas. Då är du utsatt för ohälsa. Det är som att sitta i ett växthus och så ska de jobba där. Då får man koppla in skyddsombudet, säger han.

Skyddsombudet kan också lägga en 6:6a, en begäran om åtgärder till arbetsgivaren. Blir inte frågan löst blir nästa steg att gå till Arbetsmiljöverket.

Ulf Kvarnström tycker att reglerna egentligen borde vara skarpare och mer precisa då det gäller kranförarnas arbetssituation.
– En sak är klar: ingen ska utsättas för risker på grund av hettan, varken de som jobbar i hytterna eller på marken, säger han.

Så vem är ansvarig? Mobilkranar hyrs ofta ut med förare, tornkranar hyrs ibland ut med förare, ibland utan. Då kan förarna tillhöra byggbolagen, vara underentreprenörer eller egna företagare. I grunden är det alltid arbetsgivaren som ansvarar för arbetsmiljön.

Leena Haabma Hintze, är kanslichef på Mobilkranföreningen, som organiserar uthyrare av både mobilkranar och tornkranar. Hon har samma funktion på Rentalföretagen, där medlemmar äger och hyr ut tornkranar.  Hon har följt frågan om hettan i hytterna i sociala medier.

– Det är en fråga som varit uppe i föreningen tidigare men inte nyligen.

Detta är i grunden ett tillverkarproblem

Kranförarna vill få byggbolag och uthyrare att trycka på tillverkarna för att få bättre förhållanden i framförallt tornkranar.

Leena Haabma Hintze, konstaterar att det är svårt att påverka.
– Detta är i grunden ett tillverkarproblem och det är frågan vad de prioriterar. Sverige har alltid legat i framkant då det gäller arbetsmiljö men vi är en jätteliten marknad då det gäller tornkranar och det påverkar vår möjlighet att åstadkomma förbättringar, säger hon.

Daniele Solito, är vd för kranuthyraren Binsell Sverige som har över 100 mobil- och tornkranar.
– Det säljs inga mobilkranar numera som inte har AC. Vi har det även i våra tornkranar. Har man egen personal som jobbar i kranarna, då ska det vara AC, såklart. Jag tror att AC eller inte det är en ickefråga då det gäller mobilkranar men på tornkranar är det fortfarande ett tillval, säger han.

Känner ni igen att ljudet på AC:n till tornkranar är ett problem?
– Jag har inte hört något om det i alla fall bland vår personal. Vi har AC som både är original på maskinen och som satts dit efteråt.

Efter många år i heta hytter har Bosse Strömblad konstant en temperatur på 19 grader i hytten.

Efter att ha svettats utan aircondition i många år har mobilkranföraren Bosse Strömblad, Hässleholm, nu en ett år gammal Liebherr med aircondition.
– Jag har det svalt och skönt och en riktig klimatanläggning. Jag ställer normalt in den 19 grader och det håller den. Blir det riktigt varmt och solen står på sänker jag till 17 grader.

Han besväras inte av ljud från sin klimatanläggning.
– Jag har min AC långt borta i maskinutrymmet så jag hör ingenting. På tornkranarna sitter de direkt vid hytten, då blir det ett annat ljud.

Han är glad över sin egen situation  men konstaterar att det fortfarande finns problem även bland mobilkranarna i branschen.
– Det finns en hel del gamla mobilkranar som saknar AC och på vissa andra fungerar inte AC:n då den gått sönder och arbetsgivare inte brytt sig om att laga den. Det gäller inte företaget där jag jobbar men jag vet att problemen finns.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Annons
EHRAB 250×600 v48b
EHRAB 250×600 v48a
EHRAB 250×600 v48c

Du läser: Kranförarnas larm från kokande hytter: "Man blir dåsig, tappar fokus"