info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Kamp mot klockan för nya ID06-kort – byggen kan stanna

4 600 legitimationer om dagen. Så många ID06 måste göras fram till den 21 januari 2020 om Sveriges byggen ska kunna fortgå som vanligt därefter. Det är nämligen den sista dagen som de gamla ID06-korten fungerar. Många byggnadsarbetare förväntas bli kvar utanför grindarna. I värsta fall kan hela byggen bli stillastående.

Jessica Löfström och Thor Jonsson inser att det måste till en stark slutspurt om ID06-korten ska vara utbytta den 21 januari 2020.

Förväntningarna på det nya systemet är höga. Det här är en väg bort från fusk och svartarbete, menar förespråkarna. Men kommer man hinna?

Frågan går till Thor Jonsson, verksamhetsområdeschef på ID06.

– Hoppet finns ju. Sedan Jessica Löfström (grundare till bemanningsbolaget Expandera Mera) drog igång kortuppropet har anmälningarna ökat från 1 500 till 2 000 om dagen. Däremot ser vi att intresset är stendött hos utländska entreprenörer.

Branschen uppskattar att runt 100 000 byggnadsarbetare från andra länder som behöver få nya kort.

– Ändå kom det bara in 200 beställningar från Polen förra veckan, trots att det är det största arbetskraftinvandrarlandet i svenska byggbranschen.

Nya ID06, så här går det till:

Byggnadsarbetaren måste:

  • ha ett A1-intyg (det beställer oftast arbetsgivaren och det intygar att individen har rätt att arbeta i Europa).
  • ha med sig giltigt pass eller ID-kort som är godkänt i Sverige.
  • registrera en e-postadress
  • ha ett mobilnummer
  • den utanför EU behöver också ha arbetstillstånd och uppehållstillstånd.

Därefter kontrolleras handlingarna i scannern och godkänns och byggnadsarbetaren följer den länk som hen fått till sin e-post.

Efter cirka tre dagar är koret färdigt.

Då måste innehavaren återigen logga in via sin e-post och aktivera kortet.

Kortet beställs alltid från byggbolaget som ansvarar för anställningen och företaget måste ha en giltig f-skattsedel för att kunna göra sin beställning.

Svårast är att nå de små och medelstora företagen. Det var också anledningen till att Jessica Löfström drog igång kortuppropet ihop med bland annat flera bolag från branschorganisationerna för byggnadsberedning (BFB) och ställningsentreprenörerna (STIB).

– Som aktör i branschen har jag sett hur människohandel och grov kriminalitet breder ut sig. Det har aldrig funnits så många som jobbar svart i bygg som idag. Och det är inte en sjukskriven svensk som tjänar lite extra, utan slavhandel kopplad till grov brottslighet vi pratar om, säger hon.

Genom att skriva under uppropet förbinder sig företagen att byta ut allas ID06 till nya, kontrollera så att även deras underentreprenörer och i sin tur deras underentreprenörer gör det och avvisa personer utan godkända kort.

– Steg två och tre är utmanande. Många blir nervösa och menar att det är krångligt men lagen om huvudentreprenörsansvar innebär faktiskt att du ska ha koll på alla som befinner sig på byggarbetsplatsen.

Men kommer det här verkligen att stoppa fusket?

– Nej, inte fullt och helt. Men det kommer bli mycket svårare att fuska och lättare för myndigheter att få koll och alla seriösa bolag kommer att vinna på detta. Sedan behövs flera andra åtgärder också, bland annat mycket högre bötesbelopp för svart arbetskraft.

Hur gör ID06 för att nå de utländska arbetarna?

– Vi har gått ut ett flertal gånger i våra kundgrupper och annonserat i Polen och i Baltikum på respektive lands språk, säger Thor Jonsson.

– Dessutom har vi ett samarbete med några scanningsbolag på plats i dessa länder, så att man kan göra sitt kort innan man reser iväg. Problemet är väl att många som har kortet inte vet varför de har det och därför inte förstår hur viktigt det är att göra ett nytt.

Henrik Engberg är vd vid säkerhetsbolaget Sistec, som är ett av de bolag som tar emot byggnadsarbetare och scannar deras handlingar.

Är det många falska dokument i omlopp?

– Ja. Vi har stött på allt från det sämsta sämsta, när man lagt foliefilm över ett lånekort typ och kopierat det för att få det att se ut som ett ID, till avancerade förfalskningar. Till exempel ett pass där man gått in med diamantslip och slipat på skiktet under alla säkerhetsdetaljer för att på så sätt skapa en annan identitet i ett europeiskt pass.

– En sådan handling kostar runt 60 000 kronor, så vi förstår ju att det här är kopplat till organiserad brottlighet. Den killen sprang iväg när identiteten inte gick igenom. Det här hände i Stockholm och det är absolut mest falska dokument här.

Thor Jonsson igen:

–Det kommer att vara ett gäng arbetare som står utanför grindarna när nya systemet börjar gälla. Ska de kunna jobba kommer bolagen att behöva skriva in dem manuellt. Det är tidskrävande och kräver personal på plats. Därför förväntar vi oss många beställningar i januari.

Jessica Löfström tror också att många kommer att vara utan nytt ID06 den 22 januari.

– Det kommer bli en historisk dag på många sätt. Inte minst för att det kommer var den dag i historien när flest lagöverträdelser sker samtidigt i byggsektorn. Många kommer ju släppa in byggnadsarbetarna ändå eftersom det är för dyrt att låta byggena stå still.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Kamp mot klockan för nya ID06-kort – byggen kan stanna

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig